• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

EXCEL - afwisseld sorteren van wedstrijdgegevens (visclub)

catvisser

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2024
Berichten
2
Beste,

Al vele jaren maken we gebruik van excel om de uitslagen van onze wedstrijden te verwerken. Hier heb ik gebruik gemaakt van macros om met 1 druk op de knop de uitslag te maken, document te bewaren in pdf en uit te printen zodat ook leken makkelijk de uitslag kunnen maken. De meeste van onze leden zijn mensen op leeftijd die niet zo veel ervaring hebben met computers.

Onze visvijver is opgedeeld in 2 vijvers die zijn verbonden met een sloot. Daar de visvangsten op de ene vijver beduidend hoger zijn willen we de uitslag gaan opsplitsen in vijver A en vijver B en deze afwisselend na elkaar zetten. Zo kunnen mensen die op de mindere vijver vissen ook een goede uitslag vissen.

Praktisch :
sorteren van gegevens waar bovenaan het hoogste gewicht komt. In het voorbeeld is dit vijver B. Vervolgens moet de hoogste van vijver A. Hierna de 2de hoogste van vijver B, 2de hoogste van vijver A, enz.

Ik heb beperkte kennis van excel en heb al wel wat automatische dingen gemaakt, maar ik slaag er niet in deze sortering te maken. Is er iemand die mij hiermee kan helpen ? Duizend maal dank!!
 

Bijlagen

  • sorteren AB.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 12
Volstaat zoiets?
 

Bijlagen

  • sorteren AB.xlsm
    31,1 KB · Weergaven: 11
chatGPT aan het werk gezet. Zie de tab bladen in bijlage
 

Bijlagen

  • sorteren_AB_sorted_e.xlsx
    8,1 KB · Weergaven: 11
Bedankt alleszinds om hiernaar te kijken. Het lukt mij echter niet hiermee verder te kunnen. @emields : ik kan uw document niet gebruiken. Heeft misschien iets te maken met excel-versie ? @Ropw : Is niet helemaal duidelijk hoe deze sortering is verlopen.

Ik ben nu aan het denken in het toevoegen van een index getal aan elke rij om dan vervolgens te sorteren op dit getal... Is alleen niet zo makkelijk daar het in alle gevallen toepasbaar moet zijn. Soms zijn er 15 deelnemers, maar soms ook 30.

Ik zoek verder :)
Groeten
 
Het zal niets te maken hebben met de excel versie maar wel met het aanvaarden van macro's. u schrijft zelf dat het sorteren gaat met een druk op de knop maar in uw voorbeeld is nergens een knop of een macro te vinden.(Kan ook niet want het is een xlsx bestand)
 
Volgens mij werkt het prima met die van @emields.
Het werkt niet omdat je er samengevoegde cellen in hebt staan.
Je moet wel de blokkering verwijderen als je deze opgeslagen hebt.
Heb het bestand een beetje aangepast.
Het zal niets te maken hebben met de excel versie maar wel met het aanvaarden van macro's. u schrijft zelf dat het sorteren gaat met een druk op de knop maar in uw voorbeeld is nergens een knop of een macro te vinden.(Kan ook niet want het is een xlsx bestand)
 

Bijlagen

  • sorteren AB.xlsm
    27,3 KB · Weergaven: 2
Indien je Office 365 gebruikt.
Even voor het gemak een formule in kolom B gezet, en het resultaat in de gele cellen.

In principe kun je de tabel A1:E11 ook oplopend sorteren op kolom B, en vervolgens aflopend op kolom E.
Dan heb je die gele tabel niet nodig.
 

Bijlagen

  • sorteren AB.xlsx
    12 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan