• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel alleen lezen maken/met wachtwoord veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stamplou

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2009
Ik wil ervoor zorgen dat mijn excelbestand beveiligd wordt tegen gebruikers die niet weten hoe hij in elkaar steekt.

Dus gewone gebruikers mogen de file openen en lezen,maar mogen niets kunnen veranderen.
Administrators moeten een paswoord ingeven, en dan mogen ze alles veranderen.

Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Zet er een wachtwoord op mbv Excel en geef dit wachtwoord alleen aan de admins :)

Je kan er ook zeker van zijn dat als een admin je file opent het document automatisch gewijzigt kan worden.
mbv VBA controleer je eerst de username van windows en als deze overeenkomt met je admin lijst dan wachtwoord eraf.
tevens kan je nog mbv vba je beveiliging knoppen in excel verbergen of locken zodat ook als iemand het wachtwoord heeft maar niet de juiste username er niet ingelogt kan worden.

houdt wel er wel rekening mee dat je ook je vba code moet beveiligen anders kunnen mensen mbv deze weg als nog je document in komen.

Ik zou via Application.UserName de naam van de gebruiker achterhalen zodat je aan niemand een wachtwoord hoeft te geven. Als de gebruiker niet in je lijst staat, dan krijgt hij/zij geen toegang.
Het nadeel van het doorgeven van wachtwoorden is dat deze kunnen gaan 'zwerven' over de afdeling. Verder kunnen andere deze wijzigen waardoor men de overigen weer moet informeren over het nieuwe wachtwoord.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

bedankt voor de snelle reacties. Ik wist niet dat het zo simpel was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan