• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel als deze tekst.., dan deze tekst die al ergens staat...

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnitaSR

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2019
Hallo,

Ik kom er niet helemaal uit. Heb al even zitten zoeken en googlen naar hoe het moet. Maar ik heb toch jullie hulp nodig.

Ik heb in tabblad 1 een gebruikersnamenlijst, die niet altijd in dezelfde volgorde zullen blijven staan:
Bijv.
A
1 Jan
2 Piet
3 Klaas

In tabblad 2 staan dezelfde namen met daarnaast hun volledig naam
A B
1 Jan Jan Jansen
2 Piet Pietje Pietersen
3 Klaas Klaas Koning

Ik wil dan eigenlijk in tabblad 1 in een kolom naast de gebruikersnamen weer een lijst met de volledige namen.
Dus als in tabblad1 A1 Jan staat, wil ik dat hij zoekt in tabblad 2 welke volledige naam daar dan bij hoort en deze er naast plaatsen. Uiteraard bevat mijn sheet meer gegevens dan maar 3 namen en zal niet altijd elke naam in tabblad 1 voorkomen. Dus gewoon knippen plakken op alfabetische volgorde gaat niet lukken.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk...

Plaats even een voorbeeldbestandje..
Waarschijnlijk een formule met index en vergelijken..?
Ik ga even puzzelen

Laatst bewerkt:
Zoiets?
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!$A$1:$B$3;2;0);"gebruikersnaam niet gevonden")

Laatst bewerkt:
voorbeeld bestandje

In de bijlage een voorbeeld.
Tabblad 1 zijn de cijferslijsten die ik uit een systeem haal en waar ik dan in kolom A de volledige namen wil hebben.
Tabblad 2 is de lijst met gebruikersnamen en volledige namen
Tabblad 3 is uiteindelijk het tabblad die ik ga gebruiken om allerlei cijferlijsten samen te voegen (sommige cijferlijsten gebruiken gebruikersnamen en andere de volledige namen) In tabblad 3 wil ik dus alleen gebruik maken van volledige namen ivm de verwijzing naar cel A (volledige namen) in de formules.

Bijlagen

Blad3, cel B2
Code:
=SOM.ALS(Blad1!B:B;INDEX(Blad2!$A$1:$A$32;VERGELIJKEN(Blad3!A2;Blad2!$B$1:$B$32;0)); Blad1!F:F)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan