• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Als/Of/En gebruiken voor toernooi-opzet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Desjos

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2014
Beste lezer,

Ik ben bezig met een toernooi opzet.
Er zijn 6 poules van 4 ploegen. De eerste 2 gaan door naar de volgende ronde (dus 12) en de 4 beste nummers 3.
Het probleem zit m in de beste nummers 3. de winnaar van groep D speelt tegen de nummer 3 van A, C of D, afhankelijk van of A, C en/of D bij de 4 beste nummers 3 zitten.
Het schema ziet er zo uit:

1D - 3ACD
1B - 3BEF
1A - 3CDE
1C - 3ABF

Ik heb een stand gemaakt van de nummers 3, zodat de top 4 automatisch zichtbaar wordt. Maar hoe krijg ik dan het bovenstaande voor elkaar?
De formule die het meest in de buurt kwam was:
=ALS(OF(EN(P51=P5;P52=P5;P53=P5;P54=P5);P5;0);ALS(OF(P51=P21;P52=P21;P53=P21;P54=P21);P21;0);ALS(OF(P51=P29;P52=P29;P53=P29;P54=P29);P29;0))
Hierbij staat de top van de nummers 3 dus in p51:p54. En staan de nummers 3 van de groepen A, C en D op respectievelijk P5, P21 en P29.
De uitkomst van deze formule is echter dat is standaard p29 geeft, ook al staan p5 en/of p21 ook bij de top 4 van de nummers 3.
Hij zou eerst 3A moeten geven. Staat deze niet bij de eerste 4 nrs 3, dan 3C. Staat 3C er ook niet tussen, dan 3D.

Vervolgvraag zou zijn: Hoe ziet de formule er uit bij de laatste wedstrijd (1C - 3ABF)? Dan staan A en B namelijk wellicht al eerder in het schema en die kunnen niet dubbel spelen.

Hopelijk kunt u mij helpen.

Met vriendelijke groet,
Desjos

Desjos welkom op het forum, zonder een excel bestand is het toch moeilijk om een voorstel te doen naar een oplossing, graag willen we ook zien wat je al bereikt heb met je bestand, en je zal ook meer reactie krijgen.

Heb je misschien een voorbeeld bestandje?

Want ik snap nu nog niet helemaal hoe je het wil hebben
De formule die je nu hebt ziet er in mijn ogen in ieder geval niet heel logisch uit voorzover ik het zo kan zien

Hoi Beiden,

Dank voor de snelle reacties.
Zie bijgaand het bestand. Heb nu fictieve scores ingevuld die een bepaalde stand geven.
Ik zal later zorgen dat dit allemaal automatisch gaat. Het enige dat ik dus niet kan is die beste nummers 3 verwerken. Heb die delen een kleurtje gegeven voor nu.

Alvast bedankt weer en groet,
DesjosBekijk bijlage toernooi.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan