• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Aselecte steekproef zonder terugleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij dezen.
 

Bijlagen

  • Aselecte steekproef.xlsx
    426,7 KB · Weergaven: 130
ik vraag het gewoon nog een keer:

snb, kunnen er dubbelen ontstaan met jouw code?
Code:
Sub M_snb()
   [D2:D3781] = "=rand()"
   [D2:D3781] = [index(rank(D2:D3781,D2:D3781),)]
End Sub
het is me nog niet gelukt om dubbelen uit deze code te krijgen.
maar dat zegt niet alles.
de kans op dubbelen is waarschijnlijk heel klein.
 
Laatst bewerkt:

Maar nu is de kolom 'a_inw' verandert in een aselect getal in plaats van het daadwerkelijke aantal iwoners dat die kern heeft. Is er dan ook een formule waarbij er uit kolom D getallen zonder terugleggen worden gekozen, zonder dat er andere kolommen veranderen?
 
Staat die niet in kolom J ?
 
Dan schuif je alles een kolom naar rechts en anders zal ik de vraag wel niet begrijpen.
In het bestand staat in kolom J de aselecte steekproef van kolom D.
Niet zozeer op D, maar op het aantal rijen 2:3781.
 
In het oorspronkelijke bestand stonden er andere waardes in kolom I. Maar nu er een aselecte steekproef zonder terugleggen in kolom J (en D) is uitgevoerd, zijn ook de waardes in kolom I veranderd, omdat in kolom I de formule ASELECT () is gebruikt. Dus eigenlijk moeten de waardes in kolom I (aantal inwoners) weer terug en moet er een aselecte steekproef zonder terugleggen in kolom J, met de gegevens uit kolom D, gedaan worden.
 
Dan pak je toch het oorspronkelijke bestand met de waarden in kolom I, en zet je beide formules in respectievelijk kolom J en K.
Of denk ik te moeilijk.
 
Je denkt zeker niet te moeilijk, alleen moet ik kolom I veranderen met de formule ASELECT(), omdat er anders een steekproef met terugleggen wordt gedaan. Kolom I heeft eigenlijk niets met de aslecte steekproef te maken.
 
Laatst bewerkt:
ik vraag het gewoon nog een keer:

snb, kunnen er dubbelen ontstaan met jouw code?
Code:
Sub M_snb()
   [D2:D3781] = "=rand()"
   [D2:D3781] = [index(rank(D2:D3781,D2:D3781),)]
End Sub
het is me nog niet gelukt om dubbelen uit deze code te krijgen.
maar dat zegt niet alles.
de kans op dubbelen is waarschijnlijk heel klein.

Rand levert een getal op van 15 decimalen achter de komma.
De kans dat dat dubbelen oplevert in een volledige kolom van een werkblad is uiterst gering, laat staan in het geval dat een veel kleiner bereik wordt gehanteerd.
De rangvolgorde zal dan ook verwaarloosbaar zelden 'ties' opleveren.
 
snb, kunnen er dubbelen ontstaan met jouw code?

SP, zal ik je dan beantwoorden? ;)

De functie RAND geeft een waarde achter de komma van 16 cijfers. De kans dus dat je hierin een dubbele aanmaakt, is volgens mij onnoemelijk klein. Dus op basis van die 3780 verschillende getallen die er aangemaakt moeten worden, lijkt me dit volkomen verwaarloosbaar. Nou is statistiek nooit mijn beste vak geweest, maar voor iemand die dat wel kan moet dit te berekenen zijn wat de kans op een dubbele is.
De RANK functie geeft voor elke aangemaakte waarde via een integer de positie aan van die waarde in de hele lijst. Deze oplossing is dus weer héél fraai door snb bedacht. :D

[EDIT] Een reactie beginnen - en die open laten staan omdat je visite binnenkomt - en dan later afmaken en posten, blijkt dus mosterd na de maaltijd op te kunnen leveren... :D :D :D
 
Laatst bewerkt:
snb en Ginger, gedankt voor de antwoorden op mijn vraag.
als ik perse een reeks zonder dubbelen wil hebben moet ik een controle uitvoeren.
 
SP, zoals gezegd is de kans op een "dubbele" ontzettend klein met zo een groot getal (óf klein, 't is maar hoe je 't ziet ;)). Maar als het echt nooit mag voor komen, dan is een controle inderdaad wel noodzakelijk.
 
@SP

Is een onjuiste conclusie. Die controle is 100% overbodig.
 
Lees svp de antwoorden op je vraag nog eens rustig door.
 
@SP

Is een onjuiste conclusie. Die controle is 100% overbodig.
waar haal je die 100% van daan?

dat zou betekenen dat de rnd generator nooit de zelfde waarden kan creëren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan