• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel automatisch waardes veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

chevy93

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2007
Hallo,

Ik heb momenteel een huidig Excel-bestand waarin ik het aantal 'sterren' dat ik geef voor albums bij houd. Momenteel doe ik dat gewoon door het getal in te voeren, bv. 2,5 of 4,0 (0,5-5,0 is de schaal). Echter wil ik nu overstappen naar echte sterren (●●●○○ = 3,0). Zoals te zien zijn dit nog ingebouwde tekens in Excel en nog steeds geen echte sterren.

Waar ik naar toe wil, is dat ik, als ik ergens een 3 intyp, diezelfde cel gewijzigd wordt in ●●●○○. En dan niet automatisch met een automatische wijziging, omdat ik het dan in Excel overal krijg en ik wil het alleen in die specifieke kolom. Iets als vlookup of vert.zoeken is geen optie, omdat ik de kolom waar ik eventueel een 3 intyp, zodat de kolom ernaast gewijzigd wordt, wil verbergen. Vandaar dat ik graag heb dat het in dezelfde kolom gewijzigd wordt.

Is het ook mogelijk om met afbeeldingen te werken? Zo van =ALS(A1=3,0;<locatie naar afbeelding>).

P.S. Ik wil geen macro's en dat soort dingen. Dus als het zonder niet lukt, gaat het gewoon niet door.

in cel B1 met lettertype "Wingdings" *(standaard geinstalleerd)
Code:
=HERHALING("«";A1)
of
Code:
=HERHALING("«";A1)&HERHALING("¶";5-A1)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Op zich een prima oplossing, helaas kan ik op deze manier geen halve sterren geven. Hoewel ik natuurlijk ook met een schaal van 1-10 kan werken.

In principe beperkt mijn vraag zich nu dus alleen nog maar tot "kan ik ook afbeeldingen gebruiken hiervoor" i.p.v. de ingebouwde sterren? Kan ik Excel, bv. via een URL, een afbeelding laten laden?

welke excel heb je?
wat is de url?
je kan beter de hele en halve ster op je hardeschijf opslaan
kan je geen voorbeeld bestandje maken
plaatjes maken het bestand trager

Ik heb Excel 2010. De plaatjes kan ik net zo goed op m'n pc zetten, ja.
Of het bestand uiteindelijk te traag word, kan ik alleen maar achteraf oordelen.

Een voorbeeldbestandje heb ik bijgevoegd. Even een korte toelichting:
Het eerste blad (Top250) is bedoeld waar het plaatje komt.

Het twee blad is een blad dat vol met ruwe gegevens staat, zoals artiest, titel, jaartal, album, land etc.
Voor de makkelijkheid heb ik alleen wat relevante gegevens neergezet.
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

De plaatjes staan nu ook op mijn PC.

kan je ook de plaatjes uploaden of plakken in het voorbeeldbestand

Met voorwaardelijke opmaak kun je een sterclassificatie maken. Excel heeft de drie stervormen die je wilt ingebouwd. Verdeel je waardering over 5 kolommen en maak die voorwaardelijk op.

Dan krijg ik dus 5 kolommen. Ik wil het wel in één kolom hebben.

Met een VBA moet het wel mogelijk zijn, als ik het internet een beetje afstruin. Nu heb ik daar wat minder goede ervaringen mee, maar als dat wel werkt, is het natuurlijk het proberen waard. Alleen ik heb geen idee hoe zoiets werkt.

Nog even simpel wat ik wil:
Als ik een waarde ingeef op blad 2 (bv. 3,0), moet er op blad 1 in een bepaalde cel een afbeelding opgeroepen worden.
Dit moet dynamisch zijn, omdat ik regelmatig (her)sorteer.

Edit: Als iemand mij kan wijzen op een font die halve sterren (of eventueel een zwart-witte cirkel, linkerhelft zwart, rechterhelft wit), zou ik ook al helemaal blij zijn! :)

Laatst bewerkt:
lettertype wingdings2
Code:
=HERHALING(TEKEN(152); GEHEEL(A1))&ALS(REST(A1;1)<>0;TEKEN(186);"")

Misschien ligt het aan mijn Excel, maar ik krijg dan een ~, maar dan hoog.

http://www.alanwood.net/demos/wingdings-2.html
Zoals hier te zien.

Ik zoek dus deze: ◖ 9686 U+25D6 Left half black circle Geometric Shapes
Alleen als ik de 152 verander in 9686, krijg ik #WAARDE!

Edit: Bovendien is die halve cirkel niet op dezelfde hoogte als de hele cirkel waardoor je een rare verhouding krijgt. :(

Laatst bewerkt:
de formule werkt bij mij goed windowsXPnl/excel2003nl en windows7en/excel2007nl
TEKEN gaat van 0 tot 255

Hoi,

Dat ziet er mooi genoeg uit en door de kolommen samen te voegen, is het net alsof het één kolom is (stom dat ik daar niet aan gedacht had..).
Ik heb het zojuist ingevoegd in mijn bestandje en het ziet er uitstekend uit.

Bedankt iedereen voor de hulp! :)

gr,
Chevy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan