• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel berekenening met voorwaarden ALS / IF / THEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

RaceHardware

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2011
Goedemorgen,

Voor een berekening met voorwaarden ben ik al een paar dagen aan het proberen, maar ik kom er niet uit.

Verwoord ben ik op zoek naar de volgende formule(alleen dan werkend en in één veld):

A3= ALS(A2/A1 kleiner of gelijk aan 1,35 waarde A2 invullen) or A3= ALS(A2/A1 groter dan 1,35, maar kleiner of gelijk aan 1.4; waarde A2+((A2-A1)/2) invullen) or A3= ALS(A2/A1 groter dan 1,4; waarde A2+((A2-A1)/3) invullen)

Weet iemand raad ?

Zojuist getest, komt inderdaad allemaal goed uit, wel zie ik dat er nog een voorwaarde moet worden teogevoegd om te voorkomen dat geen enkele uitkomst ook onder de 1,35 uitkomt. Suggesties ?
1 1 1,00
1 1,1 1,10
1 1,2 1,20
1 1,3 1,30
1 1,36 1,181 1,4 1,20
1 1,4 1,20
1 1,6 1,40
1 1,7 1,47
1 1,8 1,53
1 1,9 1,60
1 2 1,67
1 2,1 1,73

Hallo Thoralf,

Met deze toevoeging gaan alle waardes naar minimaal 1,35 het is mijn bedoeling om de waardes die uitkomsten zijn van de berekening/vergelijking en die op minder dan 1,35 uitkomen de waarde A2 ingevuld krijgen.

Dan wordt het
Code:
=ALS(ALS(A2/A1<=1,35;A2;ALS(A2/A1<=1,4;A2+((A2-A1)/2);A2+((A2-A1)/3)))<1,35;A2;ALS(A2/A1<=1,35;A2;ALS(A2/A1<=1,4;A2+((A2-A1)/2);A2+((A2-A1)/3))))

Hij is nu zolang ik ben het overzicht kwijt, hij houdt ook nog ergens rekening met de 1,4. terwijl 1,35 de enige ondergrens van alle berekeningen is.

zet de keuzes in een tabel onder elkaar.

met vert.zoeken zijn deze gegevens te benaderen.

als jij een voorbeeldje maakt met de voorwaarden, kan ik de waarden wel laten opzoeken (in jouw bestandje).

heb je vragen, laat het gewoon even weten.

nu je zelf niet met een voorbeeldje komt, even zelf een voorbeeldje gemaakt.

Code:
=VERT.ZOEKEN(A3;$D$2:$E$5;2;1)
laat je even weten of dit is wat je bedoelt.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

@ Oeldere,

Jouw oplossing gaat op dit moment voorbij aan de eis zoals verwoord in:
Met deze toevoeging gaan alle waardes naar minimaal 1,35 het is mijn bedoeling om de waardes die uitkomsten zijn van de berekening/vergelijking en die op minder dan 1,35 uitkomen de waarde A2 ingevuld krijgen.

@ RaceHardware,

Dan maar even een uitleg over de formule:
Code:
=ALS([COLOR="red"]ALS(A2/A1<=1,35;A2;ALS(A2/A1<=1,4;A2+((A2-A1)/2);A2+((A2-A1)/3)))[/COLOR]<1,35;A2;[COLOR="red"]ALS(A2/A1<=1,35;A2;ALS(A2/A1<=1,4;A2+((A2-A1)/2);A2+((A2-A1)/3)))[/COLOR])

Als je goed kijkt zie je dat beide rood gekleurde delen van de formule identiek zijn. Tevens zul je zien dat ze ook gelijk zijn aan de formule uit posting 2. Deze formule gaf volgens jouw antwoord een juist resultaat, met uitzondering van de opmerking die ik richting Oeldere herhaalde.

Kijk je vervolgens naar de zwarte tekst in de formule, dan zie je een ALS-functie, die het resultaat van een formule vergelijkt met de waarde 1,35, en wel kleiner dan. Als het resultaat van die vergelijking waar is, dus het resultaat van de berekening is kleiner dan 1,35, dan wordt de waarde uit A2 in de cel geplaatst. Is het resultaat van de vergelijking onwaar, dus het resultaat van de berekening is groter dan of gelijk aan 1,35, dan wordt het resultaat van de berekening in de cel geplaatst.

@ Thoralf

ik begrijp je opmerking niet. :p Test eens even met waarden in cel a2.
als de uitkomst in a3 =< 1,35 wordt de waarde van cel a2 ingevuld.
dit gaat alleen fout als de waarde in cel a2 <0.
Dit komt omdat de tabel aan de onderkant (cel d2 de waarde 0,000 heeft) is begrenst.
Dit is op te lossen door in d2 -100.000 in te vullen.

P.s. de uitkomst is ook in cel a3 te plaatsen, maar dat heb ik vanwege de duidelijk van de formule nu niet gedaan.

blauwe cellen zijn invulcellen / gele cellen zijn formulecellen.

Laat je nog even weten of je mijn mening deelt.

@ Oeldere,

Kijk eens even naar het voorbeeld wat ik in de bijlage heb gemaakt, en vergelijk dat eens met de voorwaarden die in posting 1 en posting 4 zijn geformuleerd.

Bijlagen

@ Thoralf,

Beste Thoralf,

post 4
Code:
Zojuist getest, komt inderdaad allemaal goed uit, wel zie ik dat er nog een voorwaarde moet worden teogevoegd om te voorkomen dat geen enkele uitkomst ook onder de 1,35 uitkomt. Suggesties ?
post 6
Code:

Uit beide posten concludeer ik dat als de waarde onder 1,35 komt de waarde in cel a2 moeten worden ingevuld.

volgens mij doet mijn formule dit (juist).:p

laten we de reactie van TS even afwachten.

de tabel is eventueel nog wel aan te passen.

Ik lees bij jou een uitkomst van 1,333 terwijl in A2 de waarde 1,2 staat. Zie het voorbeeld in posting 13.

Aanvulling:
Ik zie dat ik in mijn vorige bericht posting 4 noem, dit moet posting 6 zijn, maar dat was je al duidelijk.

Laatst bewerkt:
@thoralf

ok, nu zie ik wat je bedoelt. :thumb:

als dat is wat gevraagd wordt, gaat mijn formule op dit moment fout.

dit lees ik zelf eigenlijk niet uit de vraagstelling.

tevens zou ik dit een "rare" berekening vinden, (maar ja, de vraagsteller bepaald).

toch even de reactie van TS afwachten.

Bedankt voor de input zover, ben wegens drukte te weinig hiermee bezig geweest. Ga binnen kort weer stoeien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan