excel bestand definiëren als database voor etiketten

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
333
Ik ben onlangs overgestapt van MS Office naar Open Office en wil nu voor het eerst etiketten maken, met een xls lijst (gemaakt in Open Office) als database bestand. Als ik de database wil registreren en hij in het vakje 'beschikbare databases' staat (via 'database wisselen' en dan 'bladeren') blijft de knop 'definiëren' grijs en kan ik deze dus niet gebruiken. Als ik op de + voor de database klik gebeurt er niets, behalve dat de + verdwijnt. Bij het maken van de etiketten komt de database wel als keuze erbij te staan, maar als ik 'm selecteer gebeurt er verder niets; ik kan geen verdere gegevens selecteren. Ik heb al geprobeerd de xls lijst eerst opnieuw op te slaan als Open Office Document of als Database bestand, en daarna te registreren als database. Maar dat helpt niets. Javascript aan of uit (normaliter heb ik het uitgeschakeld) maakt ook niet uit. Weet iemand de oplossing?
 
OK, dan maar rechtstreeks registreren.

Ga naar Extra > Opties > OpenOffice.org Base en kies Databases

Via de daar aanwezig knoppen moet je je bestand met gegevens kunnen registreren.

Ofwel via Bewerken als het al in de lijst staat en anders via Nieuw.

Anders kan het ook nog via een Assistent:

Bestand > Assistenten > Gegevensbron voor adressen

Kies in het eerste scherm voor Andere externe gegevensbron (onderste optie)
Klik in het volgende scherm op de knop Instellingen. Kies vervolgens als Databasetype voor: Werkblad.
Je kunt nu met de knop Bladeren je werkblad opzoeken en registreren.
 
Dank je wel DiGro! Dit was alleen niet de oplossing helaas. Uiteindelijk heb ik een lege regel (bovenaan; stond onder de koppen van de kolommen) verwijderd uit het document dat ik als database wilde gebruiken. En ik heb het tabblad waar de tabel op stond een naam gegeven. Welk van deze twee dingen precies de oplossing was weet ik niet. Maar daarna werd de tabel gewoon herkend; ik kon op definiëren klikken en daarna de gegevens uit de tabel gebruiken. Inmiddels heb ik prima etiketten geprint! Hoewel beide programma's voor- en nadelen hebben op dit gebied, vind ik het maken van etiketten over het geheel genomen in Writer (Open Office) zelfs prettiger en gemakkelijker dan in Word (MS Office).
 
Laatst bewerkt:
Top.

het maakt niet uit hoe hij het doet. ALS ie het maar doet :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan