• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel bestand met macro's e.d. met meerdere in netwerk werken! Kan dat?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

CygneVoler

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2015
Berichten
234
Ik weet dat er een optie is in excel is waarmee je een werkmap kunt delen in een netwerk waar meerdere personen tegelijk kunnen werken in hetzelfde bestand.
Dit betreft dan een "eenvoudig"bestand. Nu is me opgevallen wanneer het een bestand is waarmee met macro's, userforms e.d. wordt gewerkt dit al een stuk moeilijker wordt of zelfs helemaal niet.
Kan iemand me vertellen of dit überhaupt mogelijk is bijvoorbeeld met VBA codes of dat dit uitgesloten is?

CooS
 
Laatst bewerkt:
Het werkt niet geheel feilloos met macro's in een netwerkbestand.
 
Daar was ik al bang voor! Mensen moeten bv alleen artikelen opzoeken en in een lijst zetten. Evt wijzigingen zijn voorbehouden aan de "netwerk beheerder".
 
Ik heb me daar nooit in verdiept doordat ik het niet gebruik, dus kan je daar geen antwoord op geven.
Gewoon proberen of neem eens een kijkje op de site van JKP (Jan Karel Pieterse) wat de mogelijkheden allemaal zijn.
 
Een subvraag mbt tot bovengenoemde: wanneer je dan een excelbestand in een netwerk hebt draaien maar zich dus lastig laat "delen" om samen in te werken, is het dan wel mogelijk om als "Administrator" (of als eigenaar van het betreffende programma) wanneer iemand is ingelogd en vergeet om het programma af te sluiten, dat je dan op afstand het programma kunt sluiten? Of kan je bijvoorbeeld een "VBA-Tijdklok" mee laten lopen als het programma wordt geopend, en er is na bijvoorbeeld 15 minuten geen actie meer, dat het programma automatisch afsluit?
 
Als mensen toch niets in een bestann mogen wijzigen kun je ze toch een kopie van het bestand beschikbaar stellen ?

Code:
Sub M_snb()
 workbooks.add "G:\OF\voorbeeld.xlsb"
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het volgende doen:

- Bestand, Opslaan als
- Dropdowntje met "Tools" (Extra) aanklikken en kiezen voor "General Options" (Algemene opties)
- "Password to modify" (wachtwoord voor schrijfbevoegdheid) invullen
- OK
- Wachtwoord herhalen
- Opslaan.
 
@snb en jkpieterse ik snap jullie antwoord niet goed. Wellicht ben ik niet duidelijk geweest. Natuurlijk mogen mensen in het bestand werken. Dat is de bedoeling ook. Maar omdat het blijkbaar lastig is om een dergelijk bestand in een netwerk te delen, kijk ik naar andere mogelijkheden. Een van de mogelijke problemen waar je tegenaan kunt lopen is dat wanneer er iemand is ingelogd in het bestand en deze vergeet af te sluiten, er niemand meer toegang heeft tot het programma. En dat wil ik zien te voorkomen. Vandaar mijn subvraag #7
 
Maar moeten deze mensen ook wijzigingen aan het bestand kunnen maken, of mag alleen de "admin" dat kunnen? in dat geval gebruik je mijn methode.
 
Oke, dan begrijp ik het niet goed haha:D ik ga eens met beide opties stoeien. Maar via een userform kunnen er artikelen worden toegevoegd en gewijzigd. Daar ligt ook het probleem niet. Het probleem voorzie ik als het programma geopend blijft staan door een gebruiker *1) en een volgende gebruiker (*2 op bv een andere afdeling in een gebouw) een artikel wil doorvoeren of bestellen, dat die dan geen toegang tot de file heeft omdat deze geblokkeerd wordt door gebruiker (*1).
 
Laatst bewerkt:
Toevoegen en wijzigen klinkt mij toch in de oren als dat de gebruiker de mogelijkheid moet hebben om wijzigingen op te slaan. Tevens klinkt dit als een applicatie die je beter in een database zou kunnen zetten, die zijn daarvoor ooit bedacht :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan