• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel bestand met wachtwoord openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarryBee

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Beste Excel experts. Ik wil hetvolgende graag realiseren. Weet iemand of dit mogelijk is, en zo ja, hoe dat dan moet.

Een excel bestand openen met wachtwoord. Als het wachtwoord niet juist is een melding laten verschijnen: "Wachtwoord onjuist, probeer opnieuw". Na twee maal onjuist verschijnt de melding "Wachtwoord vergeten? Geef antwoord op de volgende vraag"

Die volgende vraag is dan een controle die alleen de gebruiker kan weten.

Als het antwoord op die vraag goed is, start het bestand. Is het niet goed dan sluit het af en moet je opnieuw beginnen.

Wie weet de oplossing?

Heel veel dank alvast.

Groeten Harry

Welke excel versie gebruik je

ik denk dat dit middel van vba gedaan dient te worden

Harry,

Als ik jouw vraag zo lees dan denk ik dat je dat alleen kunt oplossen met VBA. ECHTER, als je VBA gebruikt kun je, door het uitschakelen van VBA bij het opstarten van een werkmap die werkmap benaderen zonder dat de functies van VBA actief zijn. Dus ook de beveiliging die je dan hebt gerealiseerd via VBA wordt dan omzeild. Ook moet je je realiseren dat beveiliging in Excel geen sterk punt is. Iemand met een beetje kennis en soms wat zoekwerk kan de beveiliging vaak al heel snel breken.
Wil je jouw vraag dus realiseren, met een redelijk niveau van beveiliging, dan zul je het m.i. buiten Excel moeten zoeken.

Welke excel versie gebruik je

ik denk dat dit middel van vba gedaan dient te worden

Hallo Migthy84. Bedankt voor je reactie. Ik gebruik versie 2003. VBA lijkt mij inderdaad nodig. De vraag is alleen hoe.

Groeten Harry

Harry,

Als ik jouw vraag zo lees dan denk ik dat je dat alleen kunt oplossen met VBA. ECHTER, als je VBA gebruikt kun je, door het uitschakelen van VBA bij het opstarten van een werkmap die werkmap benaderen zonder dat de functies van VBA actief zijn. Dus ook de beveiliging die je dan hebt gerealiseerd via VBA wordt dan omzeild. Ook moet je je realiseren dat beveiliging in Excel geen sterk punt is. Iemand met een beetje kennis en soms wat zoekwerk kan de beveiliging vaak al heel snel breken.
Wil je jouw vraag dus realiseren, met een redelijk niveau van beveiliging, dan zul je het m.i. buiten Excel moeten zoeken.

Hallo Thoralf

Sorry voor de late reactie maar allereerst bedankt voor je reactie. Dat de beveiliging van excel te wensen overlaat, dat weet ik. Waarom ik het op deze wijze wil doen komt omdat het bestaande xls bestand met een wachtwoord geopend moet worden, alleen als je dit fout in tikt, dan moet je het weer opnieuw opstarten en daar wil ik dus juist vanaf.

Groeten Harry

Je wil iets in deze zin ? Wil je direct naar je tabblad dan pas je de code aan
Code:
Sub open_blad()

Dim pw
        pw = InputBox("Geef een paswoord")
        If pw = "helpmij" Then
        Sheets("Blad2").Visible = True
        [COLOR="navy"]Sheets(2).Activate[/COLOR]
    Else
        MsgBox ("geen toegang !")
    End If
End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je wil iets in deze zin ? Wil je direct naar je tabblad dan pas je de code aan
Code:
Sub open_blad()

Dim pw
        pw = InputBox("Geef een paswoord")
        If pw = "helpmij" Then
        Sheets("Blad2").Visible = True
        [COLOR="navy"]Sheets(2).Activate[/COLOR]
    Else
        MsgBox ("geen toegang !")
    End If
End Sub

Hallo Trucker10,

Dank je wel voor de reactie. Deze oplossing is simpel maar goed bruikbaar. Ik ben in ieder geval opweg geholpen.

Groeten Harry

Graag de vraag dan nog even op opgelost zetten aub. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan