• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel bestand na publicatie niet in te vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vogelvriend

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2022
Hallo allemaal,

Ik heb een deelname formulier gemaakt in Excel voor deelname aan een tentoonstelling.

Nu wil ik dat sommige velden NIET gewijizgd kunnen worden.

De velden welke ingevuld moeten worden , heb ik grijs gemaakt.
De rest kunnen ze niet wijzigen.

Op mijn laptop werkt het prima! Dan kan ik de grijze velden invullen, de rest krijg ik een melding dat het beveiigd is.

Nu willen we dit formulier via de website en socialmedia verspreiden, maar wanneer ze het hebben gedownload, kan er niets ingevuld worden?? Dan geeft hij in alle velden de melding dat het werkblad is beveiligd.

Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt.

Bijlagen

Laat de ontvangers eens kijken naar dit:

Bijlagen

• ExcelSecurity.jpg
    ExcelSecurity.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 30
Dit bestandje moet toch gewoon ingevuld kunnen worden? Althans, de grijze velden? Op mijn laptop doet hij dat perfect, maar zodra ik het op bijvoorbeeld mijn telefoon wil openen krijg ik het bericht dat het blad is beveiligd. Andere bestanden die ik regelmatig ontvang van mijn werk, openen zo, ook met dezelfde structuur

De doelgroep die dit bestand moet gaan gebruiken is al wat hoger in leeftijd en als ik die eerst moet gaan uit leggen wat ze moeten doen voordat ze het formulier kunnen gebruiken haken ze af.

Microsoft heeft een extra beveiliging op Office doorgevoerd.
Bestanden die van een ander domein komen zijn standaard geblokkeerd.
Het plaatje laat zien hoe je die blokkade kan opheffen.

Ik heb bij mezelf gekeken , maar daar vind ik de optie niet. Er staat wel bovenin een melding dat bestanden vanaf een andere bron mogelijk gevaar op kunnen leveren. Daar kun je op doorgaan klikken dan

Maar als ik jou uitleg goed begrijp is er dus geen mogelijkheid om dit formulier aan allemaal aan te beiden, zonder dat ze eerst jouw oplossing moeten doen...Vervelend dus

Download dit bestand eens en kijk dan naar die instelling.
Het is een willekeurig bestand die hier niet beveiigd is.

Bijlagen

Ik snap even niet wat je wilt laten zien. In dit bestand zit een macro?

Onderstaan bestand wordt gewoon gedeeld via de website van de vereniging, en is gewoon in te vullen, waar dat moet?

Dat werkt wel bij iedereen?

Wat is hier dan het verschil?

Bijlagen

Klik met rechts op het bestand dat je van mij hebt gedownload en kies Eigenschappen.
Het gaat niet om de inhoud of een macro.

Laatst bewerkt:
Nu zie ik jouw afbeelding wel. Dat is een bestand met macro's.

Maar waarom niet bij het tweede bestand wat ik heb geplaatst?
Dat is gewoon voor iedereen te downloaden EN te gebruiken. Daar zitten geen macro's in. En daar zijn bepaalde velden ook niet aan te passen.

Ik wil het dus zo hebben als het tweede bestand wat ik heb geplaatst.

Bij je 2e bestand zie ik hetzelfde als in het plaatje dat ik plaatste over je eerste bestand.
Kijk eens naar deze:

Bijlagen

Blijft voor mij het raadsel waarom het bestand wat ik als laatste plaatste wel gewoon zonder extra handelingen kon invullen.

Komt van onderstaande website:

https://www.degoudvink.nl/wp-conten...fformulier-Het-Gouden-Ei-2022-digitaal-1.xlsx

De mensen kunnen het mijn eerste bestand gewoon openen, alleen is het werkblad beveiligd tegen overschrijven. Alleen de grijze gebieden zouden ze moeten kunnen bewerken.

Op mijn eigen laptop werkt het perfect, maar zodra deze van facebook wordt gehaald, niet.

Eigenlijk moet jij je afvragen of je wel een Excel sheet wilt delen met publiek via social media. Niet iedereen weet hoe dit werkt, of heeft de juiste software ervoor.

Eigenlijk moet jij je afvragen of je wel een Excel sheet wilt delen met publiek via social media. Niet iedereen weet hoe dit werkt, of heeft de juiste software ervoor.

Leg uit? Het is heel gebruikelijk bij verenigingen om dergelijke sheets te gebruiken voor inschrijvingen. Wat is het probleem, en wat voor software zou je daarvoor speciaal moeten hebben?

We leven tegenwoordig in de wereld van het internet. Dus waarom zou je met sheetjes willen frotten?
Zelfs de collecte gaat via een QR-code, en ook de grote Clubactie kwam aan de deur met een unieke QR-code die gekoppeld wordt aan mijn mailadres.

Je zou er beter aan doen -en ik zie het ook vaak voor mensen die het simpel willen houden- door in Google Forms een formulier aan te maken die alle inschrijven verzamelt in een centraal sheetbestand in de cloud. En mensen kunnen ook niks slopen aan de formulieren.

Op de eerste plaats zijn de gegevens die men moet inzenden vrij complex.

Daarnaast moet het formulier voldoen aan bepaalde eisen voor de overkoepelende bond.

Maar dit geeft allemaal nog steeds geen antwoord op mijn vraag

Zoals ik al eerder heb gezegd: in het tweede voorbeeld, waar ik de link bij geplaatst hebt, werkt het wel gewoon. Het is dus een bepaalde instellingskwestie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan