• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel-bestand "te groot"????

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knuffie

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2005
Geachte mede-forummers...

Ik loop deze dag op mijn werk tegen een GIGANTISCH probleem aan... :mad:

Ik heb vorige week een excel-bestand be- en verwerkt van 42.000 records.
Dit bestand bevat (na een serie van bewerkingen van mij) 26 kolommen, en is opgebouwd uit informatie die uit 2 excel-bestanden gehaald wordt.
(middels de formule: verticaal zoeken).

De formule 'verticaal zoeken' wordt gebruikt om een 12-tal kolommen bij te voegen bij het originele bestand; aangezien het om 42.000 records gaat duurt dat 'rekenen' wel eventjes :rolleyes:...
Het resultaat van deze berekening heb ik natuurlijk meteen opgeslagen (nadat excel klaar was), en daarna heb ik middels de toetsencombi "ctrl+home" en daarna "ctrl+shift+end" álles in het excel-blad gekopieerd, en daarna met 'plakken speciaal - waarden' geplakt in een nieuw excel-bestand (dit om alle database-koppelingen weg te halen).

Daarna heb ik diverse 'happen' bestand eruit geknipt en geplakt in nieuwe bestanden (dit omdat de 'happen' gekoppeld dienden te worden met seperate print-bestanden.
Na al dat knippen en plakken heb ik als 1-na laatste handeling het geheel weer geselecteerd, en daarna gesorteerd op 1 kolom (omdat het overgebleven deel in 2 groepen te verdelen was).
De gesorteerde delen heb ik weer geknipt en geplakt naar nieuwe documenten.

Wat blijkt vandaag: alle 'happen' die eerder uit het bestand zijn gehaald zijn correct, de 2 "grote happen" die ik aan het eind heb verwerkt zijn op de 1 of andere manier door het sorteren compleet gescrambled! :evil:
De gehele onderlinge verhoudingen tussen de kolommen was weg.... een enorme schadepost tot gevolg hebbende.

Nou kwam ik er vandaag achter, via een medewerker van een Printprogramma-fabrikant, dat hem bekend was dat "excel moeite heeft met bestanden groter dan 32.000 en nog wat qua aantallen, dat excel dan 'onstabiel' wordt"....

Wie zegt dit iets, of maakt mij wat inzichtelijker... want ik snap er de ballen niet van hoe dit kan...

Help?

Alle reacties worden ZEER gewaardeerd :o

Bedankt alvast, Knuffie

Ik heb nog nooit gehoord dat na 32.000 rijen te gebruiken excel onstabiel wordt.

maar eerlijk gezegd lijkt het erop dat jij een database aanlegt in een rekenblad...
misschien is een database (Access, MS SQL SERVER Express, MySql, ...)
iets verstandiger om grote hoeveelheden data te manipuleren.

Beste Knuffie,

Op mijn vorige werk heb ik gewerkt met Excelbestanden waarvan zo'n 65000 rijen gevuld waren met getallen of tekst meer dan tien kolommen breed. Nooit instabiliteit gehad, hooguit traagheid. Die overigens opgelsot werd door draaitabellen te gaan bestuderen!
De opmerking van die printermedewerker kun je dan ook naast je neerleggen als onzin.

Heb je al eens getest met het importeren van een tekstbestand? Je kunt dan een link leggen zodat je de volgende keer alleen de link hoeft te verversen. Gaat sneller.
Een andere mogelijkheid is misschien te werken via access. Je kunt een tekstbestand inlezen als een platte tabel en dan vanuit Excel een draaitabel op een externe gegevensbron (access) maken.
Maar zoals Dnereb al zegt, overstappen op een databaseprogramma is ook een optie.

groeten,

Richard

Sorteren op één kolom... had je die toevallig geselecteerd? Dan sorteert excel alleen de waarden binnen die geselecteerde kolom.
Het veiligste is eigenlijk om de optie Sorteren onder data te gebruiken.
Alternatief is gewoon in één cel in de te sorteren kolom te selecteren en dan een A-Z cq Z-A sortering te doen.
Het je toevallig 2 cellen geselecteerd heb je al een probleem. Ik vermoed dat, dat de oorzaak is geweest.

Withaar zei:
Sorteren op één kolom... had je die toevallig geselecteerd? Dan sorteert excel alleen de waarden binnen die geselecteerde kolom.
Het veiligste is eigenlijk om de optie Sorteren onder data te gebruiken.
Alternatief is gewoon in één cel in de te sorteren kolom te selecteren en dan een A-Z cq Z-A sortering te doen.
Het je toevallig 2 cellen geselecteerd heb je al een probleem. Ik vermoed dat, dat de oorzaak is geweest.

:eek:
Ik begrijp wat je bedoeld te zeggen Withaar, en gisteren eind van de dag zijn we er éindelijk achter gekomen wat er nou mis is gegaan...
Ik moest een bestand van 42.000 'knippen' in eerst een heleboel verschillende delen, en het deel wat overbleef (zo'n 25.000) moest ik in 2 happen sorteren.
Echter, bij het knip-gedeelte moest ik de data om te knippen halen uit kolom G, dus had ik kolom A t/m F voor het gemak verborgen.
Echter, bij het sorteren aan het einde.... jullie raden het al: nog steeds die kolommen verborgen.
Conclusie (en weer wat geleerd): verborgen kolommen worden BUITEN een sorteerselectie gehouden, zelfs bij gebruik van CTRL+home en daarna CTRL+shift+end... alleen sneu dat het een boel centjes kost...

Iedereen die heeft gereageerd: bedankt!
Over de 'mysterieuze' opmerking over het teveel aantal kolommen/records... weet niet wat ik daarmee moet... :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan