• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel-bestanden laden niet met dubbelklikken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert74

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2016
Excel-bestanden laden niet met dubbelklikken

Ik heb onlangs Office 2013 op mijn pc (W8.1 pro) en het werkt(e) prima. Tot gisteren ik dubbelklikte op een xlsx-bestand.
Normaliter moet dit dus automatisch worden geopend met Excel. Excel wordt ook wel geopend, maar het bewuste bestand wordt niet zichtbaar. Alles blijft leeg, en er komt een melding: fout tijdens
het verzenden van de opdracht naar het programma.
En dit gebeurt dus met alle excel-bestanden.
Wanneer ik naar openen ga en klik op het bewuste bestand, komt het wel tevoorschijn.
Verder werkt het (voor zover ik kan zien) programma prima. Als ik Excel zelf opstart en van daaruit bestanden open, is er ook geen probleem.
Alleen dus, als ik op een excel-bestand dubbelklik. Programma Excel wordt wel geopend, maar het bewuste bestand blijft onzichtbaar.

Met andere toepassingen van Office heb ik geen problemen. Dubbelklikken op een docx-bestand en Word wordt geopend en komt het bestand tevoorschijn.

Er zal wellicht iets veranderd moeten worden in de instellingen, maar ik kan het niet vinden.

Wie kan mij helpen?

Welkom bij de Helpmij!

Als jij in de standaardprogramma's kijkt (configuratiescherm etc.) welk programma is dan aan de bestandsextensie xlsx gekoppeld?

Je moet kijken bij : "een bestandstype of protocol aan programma koppelen". Als daar iets anders staat dan Excel Desktop, dan moet je dat dus veranderen naar Excel Desktop.

Laatst bewerkt:
Hallo gast0225,

Bedankt voor de snelle reactie,
Er staat Excel (desktop) op aangegeven plek, moet daar dan misschien nog 2013 tussen o.i.d.?

Gr Robert

Nee, dat is dus correct. Mijn vermoeden over wat er verkeerd zou staan is dus een verkeerd vermoeden geweest.
Is het echt iets permanents, of anders gevraagd, blijft dit probleem zich ook vandaag nog voordoen en / of na een herstart van de computer?

Als je in de verkenner rechtsklikt op het bestandje en je kiest voor 'openen met', 'surf' dan eens handmatig naar je Office Excel.exe toepassing en maak die de standaard. In wezen doe je dan hetzelfde als wat ik eerder adviseerde, maar je komt er via een ander 'pad'. Wie weet, nee heb je, ja ......................

Hallo gast0225,
Ik snap niet goed wat je bedoelt, mijn kennis is nogal beperkt op dit gebied, kun je het in stappen neerzetten?

Alvast bedankt voor de moeite!

Gr Robert

Open de verkenner, ga naar de map en het (probleem) bestand. Klik rechts op het bestand. Er opent zich dan een menu waarin o.a. staat : "Openen met". Doe dat en kijk welke opties je hebt. Als daar als Excel bij staat prima, bevestig dat dan en kijk of je in dat scherm tevens een vinkje kunt zetten dat dit 'soort' bestanden altijd met Excel geopend dient te worden. Staat Excel er niet als optie, dan kun je in dat scherm op je computer gaan zoeken naar het programma dat Excel opent en dat programma heet excel.exe of excel2013.exe, maar iig Excel.exe.
Sluit af en probeer nu dan eens het bestand d.m.v. dubbelklikken (links) vanuit de verkenner te openen.

Laatst bewerkt:
Hallo, als ik op de verkenner klik, daarna bureaublad, krijg ik de pictogrammen van het bureaublad in beeld, ik klik met de rechtermuisknop een probleembestand aan, dan selecteer ik openen met en krijg 3 opties in beeld:
de 1e is: Deze app gebruiken voor alle XLS bestanden.(met een optie tot aanvinken).
de 2e is: Excel (desktop) blijven gebruiken.
de 3e is: Meer opties. (hier staat excel 2013 niet tussen).

En nu?

Gr Robert

Het staat er tekstueel zonder pictogram met de mogelijkheid om de regel aan te vinken.....

Heb nog even verder gezocht. Er is wellicht toch een relatief simpele oplossing. Ga naar het configuratiescherm, vervolgens naar programma's en onderdelen en tot slot klik je op Office.
Dan kun je kiezen uit 2 opties : verwijderen en wijzigen. Kies uiteraard NIET voor verwijderen, maar wijzigen. Als je dit hebt gekozen krijg je een vervolgvraag of je snel wilt herstellen of online (dit laatste duurt langer). Kies voor de online reparatie. Ik ben benieuwd als Microsoft op afstand eventuele dingen heeft gerepareerd, of je probleem verholpen is.

Hallo, de tip van online repareren heb ik als eerste uitgevoerd na het lezen van eerdere discussie op dit forum, je raad het
al: geen resultaat.

Gr Robert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan