• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel BTW/Marge laten berekenen voor auto-factuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

lankhaar

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2009
Berichten
74
Geachte heren,
Ik ben voor mijzelf een nieuw bedrijf gestart. Al zolang ik voor mezelf werk, factureer ik in Excel. Het enige verschil is dat ik voor mijn nieuwe bedrijf met marge producten ga werken. Ik heb al een opzet van de factuur gemaakt zoals hij gaat worden. Ik hoop dat jullie er voor mij even naar wilt kijken.
Ik wil graag in de BTW/Marge kolom graag het woord BTW invullen en dat Excel dan automatisch bij B53 en C53 de BTW bedragen rekent, inclusief het totaalbedrag op C55.
Vul ik het woord Marge in, dat Excel dan automatisch het eindbedrag rekent en geen BTW.
O ja, mochten jullie tips hebben, of dat ik misschien iets niet praktisch heb gedaan, dan sta ik open voor aanpassingen.
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Facturen 2012 - Lankhaar auto's.xls
    78,5 KB · Weergaven: 167
Bijgaand wat aanpassingen.
Er zit een macro in het bestand die ik heb uitgeschakeld.

Alles wordt nu berekend op basis van 19% btw. Maar komen er ook 0% of 6% leveringen voor?
Een datum op een factuur lijkt me ook wel nuttig, alsmede een betaaltermijn.

Ik zou zeggen, kijk eens op internet en typ "factuurvereisten" in. Er zijn namelijk wettelijke eisen verbonden aan de factuur.
 

Bijlagen

  • Facturen 2012 - Lankhaar auto's.xlsm
    45,5 KB · Weergaven: 130
Beste HierEnNu,
Heel hartelijk dank. We zijn alweer een eind verder op de goede weg.
Die macro lijkt zich standaard in te schakelen in Excel, tenminste hij vraagt er nu alweer om. Enig idee hoe ik dat uit kan schakelen?

Op de factuur staat standaard wel een datum en een betalingstermijn, maar ik weet nog niet exact hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Het is nl. de bedoeling dat de klant de factuur gelijk betaalt als hij de auto op komt halen. Een betalingstermijn komt dan dus niet ter sprake
Het kan zijn dat ik extra accessoires ga leveren, bijv. een set winterbanden, een verbanddoos, noem maar op.
Ik ga er dus vanuit dat ik zowel marge als 19% BTW ga leveren. Meer komt er niet voor.
Ik heb zelf de factuur ook even aangepast met betrekking tot de (wettelijke) eisen zoals jij ze noemde. Ik hoop dat jij daar nog even naar wilt kijken.
Misschien ook handig als ik in kolom F ook het bedrag, incl. BTW in kan vullen, zodat Excel automatisch het bedrag excl. BTW berekent.

Excuus voor mijn late reactie. Ik was er een paar dagen tussenuit. Dat heb je als je je gaat verloven :d
 

Bijlagen

  • Facturen 2012 - Lankhaar auto's.xlsm
    44,5 KB · Weergaven: 72
Allereerst gefeliciteerd met je verloving :love:
Wat betreft de wettelijke vereisten, moet het BTW-nr v/d klant ook niet vermeld worden ?
Ik zou ook een apart tabblad aanmaken met al je artikels zodat je daar de prijs incl. btw kan invullen en met een formule de prijs zonder btw berekent. Op je factuurblad kan je dan in de kolom Omschrijving een validatielijst zetten om een artikel te selecteren en dan met Vert. Zoeken de prijs zonder btw ophalen in je kolom Prijs p.e.
Je gaat ook de klantgegevens opzoeken adhv een ingevuld klantnummer. Wat als je tientallen klanten hebt? Moet je dan voor elke klant het klantnummer uit je hoofd kennen? Draai de zaak om en zet in A10 een validatielijst met alle namen en vul alle andere velden automatisch in bij de selectie v/e naam.

Edit: Heb een bestand toegevoegd met wat aanpassingen. Het is nog niet compleet uitgewerkt zoals het zou moeten maar dan heb je al een idee. Kijk maar wat je ervan kan of wil gebruiken.
Je zou eventueel nog een debiteurenblad kunnen toevoegen zodat je een overzicht hebt van de gemaakte facturen en waarmee je dan ook een automatisch oplopend factuurnummer zou kunnen genereren.
 

Bijlagen

  • Facturen 2012 - Lankhaar auto's(1).xls
    75,5 KB · Weergaven: 130
Laatst bewerkt:
Beste warme bakkertje,
Hartelijk dank voor de goede wensen :thumb: en hartelijk dank voor het meedenken met mijn vraagstuk.
Bij mijn weten is BTW nr. van de klant alleen vereist bij de zogenaamde BTW verlegd facturen in de bouw. Daar werk ik ook mee.
Ik kom er niet helemaal onderuit om ook mijn andere factuur bestand in te voegen met alle tabbladen en zoals ik er afgelopen jaar mee gewerkt heb. Daar zit ook die artikellijst in en ook een debiteuren factuurlijst. En dat werkt heel goed. Er zitten wel wat fouten in, maar daar is mee te leven. Ik heb iemand gekend die een professional was in Excel, maar helaas is die er niet meer, dus nu moet deze amateur het een beetje zelf proberen uit te zoeken.
Ik hoop dat je daar ook eens je vakkundig licht over wil laten schijnen voor mij.
Ik sta versteld van alle mogelijkheden die dit programma allemaal kan, maar ik voel me een kluns dat ik ze zelf niet kan instellen :D.

Ik vind alleen het nieuwe concept veel beter wat jij nu gemaakt hebt. Is het mogelijk om dat nog wat verder uit te werken met een debiteuren / crediteurenlijst? De artikellijst met alle prijzen kan ik zelf wel verder uitwerken.

Ik heb de factuur bijlage erbij zitten. Heb er flink in geknipt. Het ding maakt me dol. Het is zo groot en ik ben bijna een half uur aan het stunten en knippen geweest ben om het erbij te krijgen. Hoe het kan heb ik geen idee van.
 

Bijlagen

  • Facturen 2012 - Used Copier Service.zip
    88,1 KB · Weergaven: 115
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan