• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel cel leeg i.p.v. 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

louisjonker

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2009
Dit is mijn formule:

Code:
=SOMPRODUCT((Bevindingen!$D:$D=B$2)*(Bevindingen!$B:$B<=$A3))

Indien het resultaat 0 is dan wil ik graag de cel leeg blijft.

Welke aanpassing moet ik in deze formule doen?

:confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
probeer deze is

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((Bevindingen!$D$1:$D$65536=B$2)*(Bevindingen!$B$1:$B$65536<=$A3));" ";SOMPRODUCT((Bevindingen!$D$1:$D$65536=B$2)*(Bevindingen!$B$1:$B$65536<=$A3)))

anders zoek ik wel is verder

greetz

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat ie zo moet:

Code:
=als(SOMPRODUCT((Bevindingen!$D:$D=B$2)*(Bevindingen!$B:$B<=$A3))=0;"";SOMPRODUCT((Bevindingen!$D:$D=B$2)*(Bevindingen!$B:$B<=$A3))

zet de codes s.v.p. in de tags (in opmaakbalk) dan is ie ook eenvoudig te copieren naar het werkblad.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Je kan ook onder EXTRA ---> OPTIE de nulwaarden uitzetten,
nadeel is dat er geen enkele 0 meer wordt weergegeven, maar misschien is dat wel juist wat je wil.

Je kan ook onder EXTRA ---> OPTIE de nulwaarden uitzetten,
nadeel is dat er geen enkele 0 meer wordt weergegeven, maar misschien is dat wel juist wat je wil.

goed dat dit soort ideen ook weer eens de revue passeert.

wist hem wel, maar al weer een tijdje niet meer gebruikt.

Oeldere

goed dat dit soort ideen ook weer eens de revue passeert.

wist hem wel, maar al weer een tijdje niet meer gebruikt.

Oeldere

Alvast bedankt voor de hulp...

Dat is inderdaad juist maar als ik er een grafiek op loslaat neemt hij in dat geval de nullen wel mee. Vandaar dus liever de aanpassing in de formule.

Ik heb de vorige twee formules beiden geprobeerd en bij de eerste blijft de cel leeg (waarde zou 1 moeten zijn) en bij de tweede formule bleef er een 0 in de cel staan (en wederom zou de waarde 1 moeten zijn).

Bijna goed dus..wellicht zit er dan nog ergens een kleinigheidje dat moet worden toegevoegd!

Nog meer suggesties?
:rolleyes:

plaats het bestandje eens, ontdaan van gevoelige info.

dan komen we er vast wel uit.

Oeldere

Dat is raar. Heb je de formule met copy/paste er in gezet of overgetypt?

Beide zien er raar uit. Ik zou jouw formule pakken en in de ALS zetten. De formule komt er dat:

Als (jouw formule)=0 dan "" anders (jouw formule)

Code:
ALS (=SOMPRODUCT((Bevindingen!$D:$D=B$2)*(Bevindingen!$B:$B<=$A3))
=0;"";=SOMPRODUCT((Bevindingen!$D:$D=B$2)*(Bevindingen!$B:$B<=$A3))
)

Ron

deze dan:

Code:
=als(isleeg(SOMPRODUCT((Bevindingen!$D:$D=B$2)*(Bevindingen!$B:$B<=$A3));"";SOMPRODUCT((Bevindingen!$D:$D=B$2)*(Bevindingen!$B:$B<=$A3))

Oeldere

Beste Haaren101

HTML:
Dat is raar. Heb je de formule met copy/paste er in gezet of overgetypt?

Beide zien er raar uit

wat ziet er raar uit?

het is toch de aangegeven formule van TS.

Oeldere

Moet je eerste gedeelte uit somproduct niet gewoon Bevindingen!$C:$C zijn ipv dat je in kolom D gaat zoeken... ;)

@ oeldere

Indd sorry het moest vlug gaan zat op men werk dus ;)

heeft even wat moeite gekost (maar dan heb je ook wat)

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden.

in de gele cel heb ik het bereik aangepast.

in de paarse cel staat de nieuwe formule (zie bijlage).
Code:
=IF(SUMPRODUCT((Bevindingen!$C2:$C5000=B$2)*(Bevindingen!$B2:$B5000<=$A3))=0;"";SUMPRODUCT((Bevindingen!$C2:$C5000=B$2)*(Bevindingen!$B2:$B5000<=$A3)))

er werd verwezen naar de hele kolom.
daar krijg ik een foutmelding #numb!
met het aangepaste bereik is dat probleem opgelost.

heb je vragen, laat het gewoon even weten.

Oeldere

Bijlagen

Alvast bedankt voor de hulp...

Dat is inderdaad juist maar als ik er een grafiek op loslaat neemt hij in dat geval de nullen wel mee. Vandaar dus liever de aanpassing in de formule.

Ik heb de vorige twee formules beiden geprobeerd en bij de eerste blijft de cel leeg (waarde zou 1 moeten zijn) en bij de tweede formule bleef er een 0 in de cel staan (en wederom zou de waarde 1 moeten zijn).

Bijna goed dus..wellicht zit er dan nog ergens een kleinigheidje dat moet worden toegevoegd!

Nog meer suggesties?
:rolleyes:
Dan is een lege cel niet de oplossing, die worden in een grafiek namelijk als 0 meegenomen. Misschien kan je beter ipv 0 kiezen voor NB(), deze wordt niet meegenomen in een grafiek. Of ga eens zoeken op "dynamische grafiek".

heeft even wat moeite gekost (maar dan heb je ook wat)

Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden.

in de gele cel heb ik het bereik aangepast.

in de paarse cel staat de nieuwe formule (zie bijlage).
Code:
=IF(SUMPRODUCT((Bevindingen!$C2:$C5000=B$2)*(Bevindingen!$B2:$B5000<=$A3))=0;"";SUMPRODUCT((Bevindingen!$C2:$C5000=B$2)*(Bevindingen!$B2:$B5000<=$A3)))

er werd verwezen naar de hele kolom.
daar krijg ik een foutmelding #numb!
met het aangepaste bereik is dat probleem opgelost.

heb je vragen, laat het gewoon even weten.

Oeldere

Nou Oeldere, ik zeg hulde! :thumb:

Dank je voor je inspanning, nu blijft de cel via de formule inderdaad leeg.

Wat Bandito Bob zegt blijkt nu helaas ook weer waar, hij neemt de waarde evenzogoed mee in de grafiek. Dat is balen want ik dacht dat dit niet het geval zou zijn.

Bandito Bob, wat bedoel je met NB()? Misschien dat ik dat nog kan proberen?

Voor nu alvast allemaal bedankt voor het meedenken, ik ben weer wat wijzer :)

Ik bedoel dit:
Code:
=IF(SUMPRODUCT((Bevindingen!$C2:$C5000=B$2)*(Bevindingen!$B2:$B5000<=$A3))=0;[B]NB()[/B];SUMPRODUCT((Bevindingen!$C2:$C5000=B$2)*(Bevindingen!$B2:$B5000<=$A3)))
Oftewel, als de uitkomst 0 zou zijn wordt het nu NB(). NB() is een geforceerde fout, welke in een grafiek niet zal worden meegenomen als waarde/punt.

Hehe, in spraak taal NB = Niet Belangrijk, dus grafiek doet er niets mee.
Ok, tot zover de komische noot in dit stuk, suc6 verder :p

Zit me trouwens wel af te vragen of de formule wel klopt...of veel korter kan? En als de formule klopt kan je beter gaan werken met dynamische bereiken, dat zal veel rekenwerk verminderen. Nu kost het rekenen aardig wat tijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan