• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel, cellen koppelen/verwijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

chriscjw

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2006
Hallo allemaal. Deze vraag zal uiteraard basic zijn maar ik kan het echt niet vinden! heb gegoogeld etc. Het valideren van een lijst heb ik al wel gevonden :)

Ik maak een lijst (valideren). Zeg maar cel A1 t/m A10. In deze cellen staan begrippen zoals in bv cel A1: woongebouw, A2: bijeenkomstruimte enz.

Dit alles vormt een lijst in 1 enkele cel (B1 bv).

Nu zou ik graag willen dat ik in 1 enkele cel (laten we zeggen C1) een waarde heb welke gekoppeld is aan het begrip. Dus: A1:woongebouw geeft waarde 0,8 in cel C1.
A2: bijeenkomstfunctie geeft waarde 1,1 in cel C1 enz.

Dus ik selecteer een begrip in mijn lijst en vervolgens is het de bedoeling dat excel de bijbehorende waarde geeft in 1 enkele cel.

Als ik iets moet verduidelijken dan hoor ik het wel. Alvast bedankt voor jullie tijd en kennis

Maak een opzoektabel met in de eerste kolom alle mogelijke begrippen, en daarnaast in de 2de kolom de bijhorende waarden. Dan een gewone VERT.ZOEKEN toepassen.

Dit is nu mijn opzet:

In de cellen A1 t/m A10 staan de waardes 1 t/m 10
In de cellen B1 t/m B10 staan de waardes a t/m j

Cel C1 is mijn lijst, A1 t/m A10 staan hierin
Cel D1 is de gekoppelde cel. Deze moet a aangeven als 1 in de lijst is geselecteerd.

Heb het zo ingevoerd:

=VERT.ZOEKEN(D1;A1t/mA10;B1t/mB10)

In cel D1 krijg ik echter de waarde: #VERW!

Ik kom er dus niet uit. Zou u iets specifieker kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Ah ik zie het al! ik moest alles compleet selecteren. Hartstikke bedankt voor uw snelle reactie

Hoi, naar aanleiding van mij vraag van gister heb ik volgens mij nu een bug in Excel zitten.

Hij geeft alle waardes goed aan behalve de bovenste:

Bij woonfunctie van een woonwagen geeft hij voor de gekoppelde waarde (2e kolom) de verkeerde omschrijving, evenals voor de 3e kolom. Daar geeft hij waarde 0 terwijl deze 0,8 moet zijn. Ik heb zeker weten alles goed gedaan. Als ik dezelfde opzet maak in een nieuw blad dan doet hij het wel goed.

Lijst loopt van BA8 tot en met BD 24. Keuzelijst staat in cel B10. 2e kolom waarde in cel D10 en 3e kolom waarde in cel BF 27. Ik heb mijn model geupload. Het gaat om de eerste tab. daar staat het.

Bijlagen

... heb ik volgens mij nu een bug in Excel zitten.

Yeah right... :D Ik vrees dat je toch wat vroeger zal moeten opstaan om een bug in Excel te vinden... ;)

Voeg in je formules

;ONWAAR

als 4de argument toe en je krijgt wel het juiste.

Wigi

okay hartstikke bedankt Wigi. ik zal de vraag als opgelost zetten. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan