• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel cellen van verschillend formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

RemcoH

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2013
Hoi hoi,

Misschien heeft iemand hier een heel simpel antwoord voor,
krijg het zelf niet voor elkaar.
Ik weet hoe ik cellen van maat kan veranderen, rijen en/of
kolommen toevoeg en/of verwijder. Ik wil cellen van verschillend
formaat in dezelfde kolom. Kan dit? En hoe?
Bedoel rij A1, B1, C1 = bijv. 30x30
rij A2, B2, C1 = bijv. 40x40
rij A3,B3,C3 = bijv. 50x50
Etc. Etc.

Kan iemand me van een antwoord voorzien hoe ik dit kan doen?

Mijn dank is groot. :)

3.jpg

Wil zoiets als deze toegevoegde afbeelding maken.:cool:

Hoe doet men dit? Dankje!

Laatst bewerkt:
Nee dit kan niet. De hoogte van de rij en de breedte van de kolom bepalen de afmeting van de cel. Hoewel ik er geen voorstander van ben kan je eventueel cellen samenvoegen. Of dmv uitlijnen je opmaak aanpassen. Zie voorbeeldje.

Bijlagen

@RemcoH, ik ben het niet met VenA eens. Ik denk (herstel : ik weet zeker) dat het wél kan (middels een soort van bypass). Ik maak zodadelijk even een simpel voorbeeldje. Het is alleen allemachtig veel werk om een groot geheel te maken. Wat VenA schrijft is idd. de manier waarop het wel kan : middels samenvoegen.

Laatst bewerkt:
De grote grap is dat VenA Excel-technisch 100% gelijk heeft, maar net zoals een goochelaar dat doet, kun je je publiek ook belazeren. Dat is wat je kunt doen om het beoogde resultaat te bereiken.
De vier sleutelacties voor de 'goocheltruuk' zijn de volgende :
- maak héle smalle kolommen (breedte 2, 3 of 4)
- 'teken' (tel) je vakken zoals jij die in je layout wilt hebben
- voeg vervolgens cellen samen
- schakel uiteindelijk de rasterlijnen uit voor een visueel fraai gezicht op de monitor
Als dit wat 'vaag' klinkt, dan zal bijgevoegd screendumpje het wel beter zichtbaar maken?

Bijlagen

• voorbeeldje.jpg
    voorbeeldje.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 86
Laatst bewerkt:
@gast0225,

Wil je zo vriendelijk zijn om deze bypass in een excelbestand te gieten. Voor plaatjes zijn er andere fora uitgevonden.:d Ik denk dat velen hier op het excelforum reuze benieuwd zijn.

Laatst bewerkt:
Ehh, ..........? Dit is een plaatje van een Excelbestand en als je dat niet kunt zien dan ben je mogelijk toe aan een bezoekje aan Specsavers? Wat je met je 2e regel bedoelt is mij niet echt helder.

Laatst bewerkt:
Uit het plaatje kan ik niet opmaken wat de bypas is. Ik zie alleen een paar waarschijnlijk samengevoegde cellen.

Lees bericht 5 nog eens door............... !
Daar staat o.a.

De vier sleutelacties voor de 'goocheltruuk' zijn de volgende :
- maak héle smalle kolommen (breedte 2, 3 of 4)
- 'teken' (tel) je vakken zoals jij die in je layout wilt hebben
- voeg vervolgens cellen samen
- schakel uiteindelijk de rasterlijnen uit voor een visueel fraai gezicht op de monitor

maar zullen we nu weer ontopic gaan?

Hartelijk dank een ieder voor zijn reacties!! :)
Waardeer jullie mening.

Heb het inmiddels al voor elkaar. Zoals op de illustratie die ik eerder had toegevoegd.
Het kost een beetje inzicht.

1 sommige teksten zijn langer, lijnen opvolgende cellen verdwijnen automatisch.
2 opvullen met een kleur
3 Via cel eigenschappen randen met kleur wit selecteren
4 tekst kleur wit maken ,eventueel vet gedrukt.
5 rij cellen opvullen met zwart en hoogte klein maken. Dit word dan de afscheiding tussen
wit en zwart.
6 binnen belijning randen apart selecteren en van kleur voorzien. Excel geeft mij
hierbij geen voorbeeld zoals de rest, maar klik gewoon op OK en voilà.
7 Draai epic legendary muziek om de tijd wat op te peppen. :shocked:

excel.jpg

Nogmaals dank een ieder. :thumb:

Laatst bewerkt:
@VenA, wow, we typen nu al meer berichten om elkaars bedoelingen duidelijk te maken dan dat topistarter vroeg.
Ik schreef al dat jij gelijk hebt dat het Exceltechnisch onmogelijk is om binnen één en dezelfde kolom verschillende breedtes te hebben. Wat wél kan is waar jij een heel simpel voorbeeldje van postte en ik daarna ook (maar dan mogelijk iets uitgebreider). Als jij de eerste 4 woorden van bericht #3 niet had getypt (of iets had genuanceerd), dan waren we er al uit geweest.

Nee, het kan niet, maar het kan wel (middels de bypassen zoals wij die beiden postten)

@RemcoH : idd. dat is wat wij / ik bedoelden ! Goed dat het gelukt is.

Laatst bewerkt:
@gast0225,

Als we nog even doorgaan hebben we beide een bypas nodig;)

@RemcoH,
Mooi dat het gelukt is. Wil je nog wel zo vriendelijk zijn om de vraag op opgelost te zetten?

@VenA... maar natuurlijk. Na even zoeken weet ik inmiddels waar ik dat kan doen. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan