• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel combinaties berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0680

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2006
Hallo,

Ik heb een lijst met 13 verschillende opties, (12 opties en 0 voor een leeg veld)
Hiermee wil ik 18 kolommen vullen met alle mogelijke verschillende opties.
in elke rij mogen de opties meerdere keren voorkomen, maar ze hoeven niet in de rij te staan.

De resultaten van deze tabel zijn te groot voor excel.
het probleem hier is dat de standaard functie om combinaties te maken een verschil ziet tussen een optie op een andere kolom. (zie bijlage)
Dit is voor mij niet belangrijk omdat de uiteindelijke waarde hetzelfde blijft.

ik zou graag willen dat de optie met de hoogste waarde in kolom 1 komt enz.. (dit is echter niet vereist,maar puur esthetisch)

Ik denk zelf dat het verdelen van de uitkomst over meerdere tabellen een manier is om de 1 miljoen rijen max te omzeilen, maar hoe dit op te zetten zie ik nog niet voor me.
Mocht dit alsnog een te grote uitkomst geven voor excel, zou ik graag weten wat het maximum is ( evt met berekening ).

ten info: excel 2019

Groetjes

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Geen wiskundige hier, maar aantal combinaties met lengte 18 waarbij je elke keer 13 verschillende opties kan kiezen is een GROOT getal... namelijk 18^13 = 2,08E16.

Als je voor elke kolom 1 miljoen rijen rekent met elke cel 1 mogelijkheid heb je nog steeds meer dan 20 miljard kolommen nodig. :shocked:

Ga je niet redden in Excel... zoveel cellen zijn er niet. Onmogelijke opgave dus om alles uit te schrijven.

Laatst bewerkt:
Het betreft een online Game,
Ik heb 18 velden met mijn huidige items (de opties) , maar wil dus naar aanleiding van een score ( elke optie vertegenwoordigd een waarde ) de meeste efficiënte samenstelling opzoeken voor de hoogste score.

om een bepaalde op te kunnen gebruiken heb ik van een ander item een bepaald aantal nodig.

Deze tabel dient dus alleen als referentie en kan na invullen worden omgezet in een tekst/numeriek.

als ik de tabel heb kan ik via vlookup de optie omzetten in 2 andere tabellen.. éé'n scoretabel en één benodigde items tabel.
deze kan ik dan vergelijken met mijn huidige score en opties om te zien wat de beste score geeft.

**vraag gerust even wat meer informatie als je die nodig hebt. ik spreek misschien in wat te gecompliceerde bewoordingen, omdat ik wat meer in die game zit..

Geen wiskundige hier, maar aantal combinaties met lengte 18 waarbij je elke keer 13 verschillende opties kan kiezen is een GROOT getal... namelijk 18^13 = 2,08E16.

Als je voor elke kolom 1 miljoen rijen rekent met elke cel 1 mogelijkheid heb je nog steeds meer dan 20 miljard kolommen nodig. :shocked:

Ga je niet redden in Excel... zoveel cellen zijn er niet. Onmogelijke opgave dus om alles uit te schrijven.

daar zit dus een deel van het probleem, met 18^13 heb je niet gefilterd dat de combinaties in excel verspringen per kolom, maar dat de uiteindelijke waarde van de optelling gelijk blijft. dit is het overgrote deel van de resultaten.

Aan je tekst en bestand valt geen touw, laat staan code, vast te knopen.

Laatst bewerkt:
hierbij een 6 x 8 versie van hetgeen ik wil bereiken. in de laatste kolom kan ik schakelen tussen waar/onwaar om zo de resultaten te filteren op de voor mij beschikbare opties.

deze 6 x 8 is al handmatig aangepast via filters om te ontdubbelen..

Bijlagen

zie ik het goed, dat je nu 2.000 van de +1.670.000 mogelijkheden van een 6*8, maar eigenlijk is het een 7*8, dus +5.765.000 mogelijkheden, toont ???

zie ik het goed, dat je nu 2.000 van de +1.670.000 mogelijkheden van een 6*8, maar eigenlijk is het een 7*8, dus +5.765.000 mogelijkheden, toont ???
Inderdaad. Zoveel gaat er dus verloren als je alleen unieke scores over wilt houden. Vooral bij die 7e waarde met die nullen is er een zeer beperkt aantal unieke scores.

je kennis van statistiek is minimaal.

Je moet 8 keuzes maken en ik ga er mij snel en gemakkelijk van af maken, ik ga voor 4 maal een dubbele keuze.
Aantal mogelijkheden = permutaties(8;4) = 1.680.
Oei, dat was nog maar 1 poging en ik zit al in de buurt van de 2.000.

Lucky shot, maar ik blijf volharden, nu 1e keuze 3 maal, 2 keuzes 2 maal en een laatste keuze 1 maal, totaal opnieuw 8 keuzes
Aantal mogelijkheden, opnieuw permutaties(8;4) = 1.680, oei, ik zit al aan 3.360 en heb nog niet eens veel moeite gedaan.

Combinaties berekenen is 1 van de ondankbaarste taken.

Laatst bewerkt:
inderdaad mijn kennis van statistiek is minimaal.. maar naar aanleiding van jouw voorbeeld een excel.
2 verschillende invullingen, dezelfde uitkomst...

die 2e rij heb ik dus niet nodig.

dit geld voor alle variaties op deze uitkomst.

Bijlagen

rekenfoutje tussen combinaties en permutaties.
toch krijg ik het theoretisch niet benaderd.
Ik ga er niet verder op in.

okay..dank je wel, toen je de term permutaties opgooide ben ik daar wel even ingedoken. combinaties kwam inderdaad direct voorbij..
ik ga eens zoeken wat ik er zelf mee kan, maar eenieder die hier meer dan 1 uur ervaring mee heeft, graag input..

er zijn 1.287 combinaties zonder de 0 en 3.003 combinaties met de 0.
Logischerwijs zijn de 10 beste combinaties diegene met de het meest cijfers met de hoogste waarde.
Vermoedelijk kan het sneller opgelost worden.

18 kolommen met 13 mogelijkheden, dit probleem explodeert !

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@cow18

Dit is geen probleem, maar een zinloos hersenspinsel.

akkoord met zinloos, maar "just for the fun".
ik kan +5.000 goeie oplossingen per seconde bekomen en heb de computer gewoon deze namiddag een tijdje laten lopen.
Zat nu, met 18 kolommen en 13 variabelen als voorbij de 15.000.000 oplossingen.
Er van uitgaande dat TS uit de beste 10 oplossingen wilde kiezen, dan had ik die al binnen de eerste 10 sec kunnen aanbieden, de rest is rommel, prullenbak.

Bijlage is te groot om hier neer te zetten.
En eigenlijk een klein beetje logica had ook al veel wonderen kunnen doen.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd. Vooral het stukje hoe de beste 10 geselecteerd worden. rekening houdend met de benodigde items die ik in mijn Excel nadat ik de lijst heb samengesteld eruit filter.

zonder nadenken met 6*8 uit reactie #7
- beste = 8* Legendary
- 2e = 7*Legendary + 1*Epic
- 3e = 6*Legendary + 2*Epic
- 4e = 6*Legendary + 1*Epic + 1*Rare of 5*Legendary + 3*Epic ---> vanaf hier mogelijks variatie, maar de top 3 is vast

zonder nadenken met 6*8 uit reactie #7
- beste = 8* Legendary
- 2e = 7*Legendary + 1*Epic
- 3e = 6*Legendary + 2*Epic
- 4e = 6*Legendary + 1*Epic + 1*Rare of 5*Legendary + 3*Epic ---> vanaf hier mogelijks variatie, maar de top 3 is vast

Dat is inderdaad de beste score, maar het zit 'm juist in wat er na die score gebeurd. de items benodigd.
Omdat de score niet gelijk oploopt met de benodigde items, kan een betere score behaald worden door een combinatie van lagere items te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan