• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Data-base vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

3DFresh

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2014
Ik gebruik dit forum nog maar heel kort, maar heb er echt heel veel snelle hulp van gekregen.
Ik hoop dat deze vraag ook zo goed beantwoord kan worden.

Ik maak gebruik van een data base voor mijn website. De site is gemaakt met Joomla en daar
zit een module in voor een shop. Daar kan je online ook producten invoeren, maar ik heb geen zin
om dat handmatig te doen. Ik heb vaak de gegevens al in een ander bestand staan.

Nu heb ik een probleem met de omschrijving van een product. Ik kan die online heel mooi invoeren, maar
als ik de data base exporteer naar een Excel bestand dan is de colom met de beschrijving voor mij abacadabra.
Is er een mogelijkheid om de tekst die ik heb in te voeren in een Word programma of wat anders en dan om te zetten in
zo'n regel die nu in de cel staat.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit gelegd heb. Zal wel weer heel simpel zijn
maar al die tekens die er nu tussen staan is best lastig.

In de bijlage een voorbeeld van de invoer tekst in excel

Gr. Jasper

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is geen abacadabra, het is HTML encoding. %gt = "greater than" = ">"

Dus:
Code:
<p>NIETVERKEERD DING-DONG BEL 80MM LAVENDEL<br /><br />VERPAKT: PER STUK IN TRIANGEL VERPAKKING</p>
=
Code:
<p>NIETVERKEERD DING-DONG BEL 80MM LAVENDEL<br /><br />VERPAKT: PER STUK IN TRIANGEL VERPAKKING</p>

Hoe zou je het dan willen hebben? gewoon de HTML eruit?

Laatst bewerkt:
Hey Wampier,

Ja dat had ik ook gezien.

Ik wil eigenlijk het volgende doen. Voor elk product moet een omschrijving komen
met product specificatie en die info moet naar die HTML tekst omgezet worden zodat die in die Excel cel past.

Je kan namelijk niet in een Excel cel de opmaak van meerdere regels maken. Heb ik gedaan, maar als ik de
data base dan upload dan staat alle info in één lange zin. Ik kan ook alles online gaan invoeren, maar als alles
in een keer in de excel data base kan dan is dat natuurlijk lekker.

Misschien wil ik wel hele gekke dingen hoor. Ik kan er namelijk helemaal niets over vinden op internet

Gr. Jasper

Je hoort 1 centrale database te hebben. Wat je wel kan doen is de comment via een koppeling in een andere tabel plaatsen om het zo te isoleren van de rest van je database.

Het echte verschil hier is dat je in een database de opmaak meestuurt en de andere niet. Dat gaat hoe dan ook nooit werken zonder een extra laag of koppeling. Je moet of de excel opmaak exporteren naar HTML (conversielaag via PHP is redelijk eenvoudig) of je database opslaan zonder HTML en de opmaak hiervan dynamisch maken (ook doenbaar in PHP)

In principe is het enige wat nodig is <p> </p> om het tekstblok zetten en (softe) enters vervangen door <br>. Een PHP functie kan dat redelijk makkelijk "on-the-fly" maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan