• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel data in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

scannie

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2016
Ik heb een probleem, maar weet de oplossing niet...

Om het simpel uit te leggen:

Stel dat ik auto's onderhoud.

Ik heb dan in de kolom a de punten staan die ik controleer.
In kolom b de resultaten.

Dus b.v.:

Verlichting OK
Spiegel OK
Remmen OK
Banden Versleten
Ramen OK

In

Dit zou ik in een database willen opslaan.
Ik wil dan b.v. meerdere auto's naast elkaar vergelijken.
Maar ook meerdere rapporten uitdraaien (eenvoudige en uitgebreidere).

Dit voorbeeld is simpel, maar het aantal regels is veel groter en het aantal auto's is meer dan 100 stuks.
Nog mooier zou het zijn als bepaalde vragen niet zichtbaar zouden zijn, als de auto deze functie niet heeft.
Bij voorbeeld een auto zonder trekhaak, geen controle op de verlichting hiervan.
Daarvoor zou er een soort vragenlijst moeten zijn, die de vragen bepaalt.

Is dit mogelijk met Excel?

Als dat het voorbeeldbestand is kan je zelf ook aanpassen voor uw situatie.

Ik denk dat je zelf nog niets gemaakt hebt.

Dat is geen voorbeeld bestand, maar een link naar Microsoft office support hoe een draaitabel te maken. Met een voorbeeld betand wordt een voorbeeld van je Excel bestand bedoelt. :confused:

In de bijlage het voorbeeld bestand.

Er zijn een paar 'wensen' maar weet niet of dit met Excel realiseerbaar is.
Het voorbeeld rapport is voor een autogarage die de auto op punten moet testen en meetwaardes moet invullen.

De ' wensen':
1. De data in een database opslaan, het doel hiervan is om meerder auto controles naast elkaar te vergelijken.
Het is ondoenlijk om 100+ in aparte kolommen in te vullen. In principe is iedere auto een nieuw excel document.
B.v. Volkswagen selecteren en deze auto's naast elkaar vergelijken is het doel.

2. Een deel van het rapport is b.v. belangrijk voor de klant. (b.v. punt 1 en 2 van ieder hoofdonderwerp (verlichting, airco, enz).
Hoe kan ik een rapport krijgen met uitsluitend deze info?

3. Stel dat het rapport veel groter is. Is er een manier om b.v. dmv een vragenlijst hoofdonderwerpen te laten verwijderen (of onzichtbaar te maken)?
Stel dat de auto geen airco heeft, dan moet dat deel niet meer zichtbaar zijn.

Dit loopt misschien tegen de grenzen van Excel aan? Als dat zo is, is er dan een beter alternatief?

Bvd!

Bijlagen

Oke, het is een begin, maar het zou aardig zijn als er hier en daar iets is ingevuld, dat er geen samengevoegde cellen in zitten en dat je iets duidelijker maakt wat je nou precies voor ogen staat, want dat is mij eerlijk gezegd niet helder.

En verder: wat heb je zelf al geprobeerd?

Het voorbeeld is een deel van een grotere lijst die ik op mn werk gebruik. Ik kan/mag deze niet delen. Ik heb dus een verkorte versie gemaakt (ingekort en omschrijving gewijzigd).

Zelf heb ik gezocht naar mogelijkheden voor bovenstaande problemen. Het begint met de database. Eea gelezen maar ik vermoed dat dit niet kan, Excel is eigenlijk ook geen database programma. Las wel dat er My sql ondersteuning is.

Gr. Peter

Is er iemand die mij een advies kan geven?

Ik twijfel of ik een en ander met Excel bereiken kan.
Of moet ik overschakelen naar iets anders? Maar welk programma dan?

Lijkt me eerder idd werk voor MS Access. Dan kun je de eisen gebruiken als voorwaarde en in een ander veld OK of NOK zichtbaar weg laten schijven....
Als je autos gaat vergelijken, moet je heel goed nadenken hoe je dat op wilt zetten. Dat betekent dat jouw kaartenbak per auto zo opgezet moet worden dat je eenvoudig met queries de filtering en daarmee de vergelijking mogelijk moet maken (je moet bij databases altijd goed nadenken... hoe wil ik later de gegevens met weinig werk eruit kunnen halen...). Theoretisch is bijna alles mogelijk.. tis maar hoe veel tijd je erin wilt steken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan