• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel dokumenten vergelijken

• Onderwerp starter Onderwerp starter haas
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

haas

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2003
is het met excel ook mogelijk zoals bij word om twee excel dokumenten c.q. tabbladen met elkaar te vergelijken en dat de verschillen worden aangegeven ?
gr
hans

Als eerste mijn complimenten voor deze forum, erg hulpzaam :-).
Ik had over deze topic nog een vraagje.
Ik heb je VBA gedownload om 2 excel documenten te kunnen vergelijken, maar mijn vraag is nu hoe kan ik de verschillen die in het ene document NIET voorkomen in een appart document te laden? En ik wil maar 1 rij vergelijken per document, zou ik die ook kunnen selecteren op een bepaalde manier? En hoe en waar moet ik dat wijzigen?

Het gaat trouwens om het bestand 'dubbelgangers.xla'

Alvast bedankt voor je reactie :thumb:

Hallo Hans,

Dubbelgangers is een invoegtoepassing. Ik hoop dus dat je weet hoe die te gebruiken. (Niet onmiddellijk openen.... lees het eerste punt op m'n website)

Voor de rest: Dit is een gratis utility. Je kan volledige bestanden vergelijken/ werkbladen afzonderlijk/ werkbladen met verschillende records .... maar nog geen afzonderlijke ranges.

Verschillen worden duidelijk aangegeven in de werkbladen zelf (indien je dit wenst)... maar ook gewoon in een nieuw bestand.

Wat jij wil kan echter niet met deze toepassing:
Dus een beperkt gebied vergelijken... en enkel de verschillen in een nieuw bestand weergeven.

Ik kan dit wel maken (dat zal je allicht niet verbazen). Maar ik kan onmogelijk betaald werk uitstellen om m'n tijd te besteden aan een gratis invoegtoepassing. En vermits hetgeen je vraagt niet zomaar in enkele regeltjes te programmeren is...

Luc

Hoi Luc,
Zelf ben ik maar een beginnen met VBA, ben er niet goed in, maar heb het wel geprobeerd met de volgende code:

Code:
Sub Find_Match2()
    Dim CompareRange As Variant, x As Variant, y As Variant
    ' Set CompareRange equal to the range to which you will
    ' compare the selection.
    Set CompareRange = Workbooks("Master-Identified IPAddresses - Week42.xls"). _
      Worksheets("IP addresses").Range("C6:C500")

' Loop through each cell in the selection and compare it to
    ' each cell in CompareRange.
    For Each x In Selection
        For Each y In CompareRange
            If x = y Then x.Offset(0, 1) = x
        Next y
    Next x
End Sub

Maar ik moet hierbij dus in 1 document de kolom selecteren en dan de macro runnen. Maar dan geeft ie de adressen aan die gelijk zijn naast de andere adressen, dus in dezelfde blad.
Maar adressen die niet overeenkomen zouden dus in een apparte document moeten komen.
Plus dat dit een eeuw duurt, want het gaat om een paar 100 adressen.
Mooiste is natuurlijk dat hetzelfde uitziet als wat ik van je site kon afhalen, soort van programma waar je 2 excel documenten kan selecteren, alleen dan dus ook de kolommen erbij en dan de verschillen in een appart document zet. Als je weinig tijd hebt en je wilt het niet voor niets doen dan hoor ik het wel.

Vriendelijke groet

Hallo Hans,

Code sneller laten lopen hangt vaak van verschillende zaken af.
Zo declareer je je variabelen als Variant. Beter dan niets natuurlijk... maar van alle mogelijkheden is dit wel de slechtste keuze. Ook hier vind je de nodige uitleg op m'n website.

Voor de rest schijn je een geneste lus te gebruiken, die voor elke range opnieuw elke range in het master-bestand doorloopt.
Met dit tempo... in uw geval draait uw code zomaar eventjes 400 maal trager.

En ik zie inderdaad geen enkele code die de verschillen in een ander werkblad zet.

Dit alles is nog wel in m'n invoegtoepassing in te bouwen... maar dat is echt al toegespitst op één gebruiker.

Luc

Als je me hierbij zou kunnen helpen ben ik je heel erg dankbaar. Als je de tijd er niet voor hebt is dat erg jammer. Ik vind het zelf ontzettend moeilijk om zoiets te maken, dus vandaar dat ik hier gevraagd had.

Vriendelijke groet,
Stephan (Hans had dit topic aangemaakt, maar ik zette het voort ;) )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan