geluidsproblemen in linux mint

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
ik ben helemaal nieuw met Linux. maar heb een oud chromebookje waar ik wat wilde uitproberen
Daar staat nu linux mint 22.1 op.
met behulp van deze website; https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html heb ik al een aantal instellingen aangepast. Maar ik krijg geluid maar niet goed.
grootste probleem is dat na een x-aantal minuten ( x= zeer variabel 2-10 minuten) het geluid stopt en ik een zeer irritante pieptoon hoor. zowel via interne speakers als bekabelde headset.
Ik heb een Acer chromebook R 11 (N15Q8) met een intell celeron n3160 CPU, 1.6GHz 4096 MB ram
alle tips op
makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/geluid.html

heb ik al doorlopen maar probleem blijft bestaan. misschien is mn chromebook te oud en niet meer compatibel. maar ik hoop dat iemand nog meer tips heeft.

Laatst bewerkt:
Hoe heb je Linux Mint op dat Chromebookje gekregen?
Ik heb zelf deze instructies gevolgd, maar bij sommige Chromebooks is geluid niet helemaal goed te krijgen.

1755691812817.png

Mbv mrchromebox bootmanager.
Als ik dan opstart, Esc, dan krijg ik mogelijkheid. Om te starten vanaf usb. Waar ik dan Linux Mint op heb staan.
Dit ging allemaal redelijk soepel. Behalve dan het geluid ....

Welke kernel heb je als je dit commando invoert?
Het kan namelijk zijn dat je een oude kernel hebt die er lastig mee kan omgaan. Gelukkig is die te vervangen.

Code:
uname -r

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit...
Mogelijk is Powersave de oorzaak.

Kan je dit eens uitvoeren:
Code:
sudo nano /etc/modprobe.d/audio-fix.conf

En voeg dit dan toe:
Code:
options snd_hda_intel power_save=0 power_save_controller=N

Opslaan met Ctrl+O, afsluiten met Ctrl+X.
En reboot je computer opnieuw.

Schermafdruk van 2025-08-20 17-08-54.png

dan krijg ik dit, klopt dat?
Bericht automatisch samengevoegd:

na reboot , blijft probleem bestaan :-(

Je hebt het bestand wel opgeslagen? En niet rücksichtlos gereboot?

Wat doet dit?

Bash:
pactl info | grep "Server Name"

Moet zeggen dat ik het al knap vind dat je Linux Mint op een chromebook heb gekregen.
Je zou een eerdere versie kunnen proberen en daarna update of kijk eens hier op het linux mint forum https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=389919

Mbv mrchromebox bootmanager.
Als ik dan opstart, Esc, dan krijg ik mogelijkheid. Om te starten vanaf usb. Waar ik dan Linux Mint op heb staan.
Ah, dus hij staat niet op de harde schijf van chromebook zelf maar op een usb stick.

Ik heb vier verschillende linuxversies werkend gekregen op een (andere) Acer Chromebook via deze instructies.
Helaas werkt niets helemaal 100%, maar Mint werkt eigenlijk nog het beste, maar zonder geluid en daar wordt op de site al voor gewaarschuwd.
Wel een Hema ears kunnen koppelen via Bluetooth, dat gewoon werkt.

dat ook gedaan. dus Moet zeggen dat ik het al knap vind dat je Linux Mint op een chromebook heb gekregen.
Je zou een eerdere versie kunnen proberen en daarna update of kijk eens hier op het linux mint forum https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=389919

Ah, dus hij staat niet op de harde schijf van chromebook zelf maar op een usb stick.
de eerste keer opstarten vanaf usb. Daarna mogelijkheid om te installeren op harde schijf. dat dus ook gedaan. chromebookje start nu op zonder usb diract van harde schijf
Bericht automatisch samengevoegd:

Wat doet dit?

Bash:
pactl info | grep "Server Name"
dit doet niets. als ik terminal open staat er: gerard@acerR11 na invullen van de opdracht (knip-plak) staat dat er weer. geen actie geen info

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan