• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel draaitabel met invoer datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeteyB

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2010
Berichten
19
Beste leden van het Helpmij forum,

Ik zit met een probleem waar ik niet goed uit kan komen. Ik ben redelijk ver. Al zeg ik het zelf :) . Ik zal eerst de achterliggende gedachte vertellen en daarna naar mijn probleem.

Ik zou graag meer inzicht willen hebben op mijn grootboekposten. Het is mij gelukt om de 3 grootboekposten van 4 filialen in te kunnen laden in 1 *xlsx bestand. Dat betekend eerst de dame van de administratie vragen om alle documenten te downloaden. Dan mijn *.xlsx bestand openen die bij openen alle informatie van de "klaar gelegde bestanden" automatische de naam "tabel 1" geeft. Vervolgens kan ik d.m.v. 12 draaitabellen alle kosten perfect inzien. Dan is het een kwestie van uitbreiden naar 24 bestanden als ik ook nog dezelfde data van vorig jaar wil inladen.

Dit gaat perfect. Ik begrijp dat dit ook anders kan en dat ik meer licenties kan kopen van ons boekhoud programma om dit netjes te kunnen weergeven. Maar daar ben ik nog niet met mijn bedrijf. Nu mijn probleem. Ik kan in mijn draaitabel niet eenvoudig een range aan datums selecteren. Ik bedoeld dan een soort van: 01-01-2020 en tot 22-03-2020. Zie bijgevoegde printscreen. Ik mag dan alle datums gaan selecteren die ik wil inladen.... en dat per draaitabel :confused:. Als ik dat niet wil doen, zou dat betekenen dat ik weer de dame van de administratie moet vragen alle documenten van datum en tot datum klaar wilt leggen :evil: .

Is het mogelijk dat ik d.m.v. een extra VBA code een extra filter kan instellen voor de bestaande draaitabellen. Namelijk zodat ik een "van datum" en een "tot datum" kan invoeren. Of... moet ik dan eigenlijk alle draaitabellen eruit knikkeren en de Excel draaitabellen vervangen voor een Draaitabel via VBA? Laat het nou net zo wezen dat het laatste niet mijn voorkeur betreft.

in de bijlage tref je een uitgekleed *.xlsx bestand met 1 draaitabel. En een printscreen van de datum filter.

Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Peter
 

Bijlagen

  • Grootboekposten.xlsm
    220,3 KB · Weergaven: 21
  • HelpMij.JPG
    HelpMij.JPG
    109,6 KB · Weergaven: 32
Je hebt daar geen VBA voor nodig, Als je en tijdlijn invoegt dan kun je alle draaitabellen aan die tijdlijn koppelen en dan filtert alles hetzelfde.

Omdat jou voorbeeld maar 1 draaitabel bevat heb ik hem even gekopieerd. Zolang de draaitabellen uit dezelfde bron komen kun je alle draaitabellen die tegelijk moeten filteren koppelen.

Of tijdlijn beschikbaar is hangt eeen beetje af van je excel versie. Het is beschikbaar vanaf excel 2013.

zie ook wat algemene info over tijdlijnen
https://support.microsoft.com/nl-nl...filteren-d3956083-01be-408c-906d-6fc99d9fadfa
 

Bijlagen

  • Kopie van Grootboekposten.xlsm
    225,6 KB · Weergaven: 21
Wauw, wat geweldig. Een tijdlijn funtie binnen excel! Dit zou idd dé oplossing moeten zijn. Ik heb het nog niet kunnen uitvoeren. Wel heb ik de site doorgenomen waar je mij naar hebt verwezen. Ik kan niet wachten tot ik hier mee aan de slag kan gaan.
 
De tijdlijn werkt inderdaad goed. Echter begint deze ook tegen te werken. De hele sheet en dus ook de draaitabel die bedoeld is om de cijfers van vorig jaar in te zien wordt nu beperkt door diezelfde tijdlijn. Ik ben nog even aan het puzzelen of het ook mogelijk is 2 tijdlijnen in 1 sheet te krijgen. En dus:

Tijdlijn 1
Draaitabel 1: Filiaal 1 2021
Draaitabel 3: Filiaal 2 2021
Draaitabel 5: Filiaal 3 2021
Draaitabel 7: Filiaal 4 2021

Tijdlijn 2
Draaitabel 2: Filiaal 1 2020
Draaitabel 4: Filiaal 2 2020
Draaitabel 6: Filiaal 3 2020
Draaitabel 8: Filiaal 4 2020

Maar ik vrees met grote vrezen dat dat niet gaat lukken.
Als iemand tips heeft, dan hoor ik dat graag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan