• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: droplist cel beveiligen tegen kopiëren/plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ik heb een mooi invulformulier gemaakt in Excel (2016) waarin met gegevensvalidatie een aantal keuzemenu’s (droplist) zijn opgenomen. Het vakje “lege cellen negeren” is uitgevinkt.
Daarmee is het alléén mogelijk om een waarde uit de lijst te selecteren. Invullen van een willekeurige andere waarde is niet toegestaan. Probeert men dat toch, volgt bovendien een foutmelding.
Omdat er in het formulier nogal wat formules zitten, zijn zowel het blad als het bestand beveiligd met een wachtwoord. Cellen waarin een keuzelijst staan zijn niet geblokkeerd, want daarmee zou de keuze-optie worden uitgeschakeld. Werkt zonder problemen, niks aan de hand.

Het gaat echter fout als gebruikers waarden of cellen gaan kopiëren en plakken. Dat blijkt, ondanks de beveiliging en beperkte invoer, tóch gewoon te kunnen. Op die manier is het mogelijk de formule achter dat keuzemenu te overschrijven.
Ik wil dus eigenlijk voorkomen dat men kan kopiëren/plakken. Weet iemand hoe ik dat, liefst zonder gebruik van VBA, kan voorkomen?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de cellen met formules toch hoop ik wel beveiligd? Plaats anders een voorbeeld document, want ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je aan het doen bent. Je hebt het over een 'invulformulier' dat je gemaakt hebt met keuzelijsten met gegevensvalidatie in cellen. Dat is met elkaar in tegenspraak; een 'invulformulier' maak je doorgaans met een UserForm in VBA. Cellen met gegevensvalidatie gebruik je om rechtstreeks in een cel iets in te voeren; niet via een invulformulier.
 
Sorry voor de vertraagde reactie. Ik heb even snel een eenvoudig voorbeeldje gemaakt dat op eenzelfde manier in elkaar zit.

In de gele cellen kies je achtereenvolgens voor het merk van een auto, op basis daarvan kies je een model. Het bestand is beveiligd (zonder wachtwoord), droplistcellen zijn niet beschermd. In principe kan je in de droplist alléén een waarde kiezen die ook in de lijst staat, en je kunt niet zomaar iets typen in die cellen. Een waarde verwijderen met [delete] is ook geen probleem. Het blijkt echter dat het wél mogelijk is om er iets in te kopieëren. Je kunt bijvoorbeeld een modelnaam kopiëren in de cel waarin je voor het merk moet kiezen. Als je dat doet, werkt vervolgens de droplist voor het model dus niet meer.

Kan ik dat tegengaan?
 

Bijlagen

  • voorbeeld droplist.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan