• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - dubbele beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Stel je hebt een Excel workbook met de nodige sheets.
In iedere sheet is alles geblokkeerd is (formules, uitslagen, etc.) met uitzondering... van de 'vrije cellen' waarin de gegevens moeten komen.
Het resultaat komt in een totaal opstelling, een aparte sheet in hetzelfde Excel workbook.

Alles is beveiligd met een password.

Echter, wanneer alles klaar is, dus na het invoeren van de gegevens, moet de sheet doorgestuurd worden.
Die moet dan wel weer 'totaal' beveiligd worden, m.a.w. er komt als het ware een 2e beveiliging.
Anders kan met de resultaten knoeien.
De ontvanger kan alleen maar de resultaten zien, maar verder niets dus.

De persoon dit dit moet doen heeft géén verstand van Excel. Die voert de gegevens in en klaar.

Tot nu toe werd de 'enkele' beveiliging verwijderd, gegevens ingevoerd en werden regelmatig formules overschreven.
Dus : geen uitslag.

Weliswaar niet mijn taak, maar ik wil wel helpen.
Alles is nu beveiligd (cel eigenschappen, bescherming, geblokkeerd, etc), op zich okay.

maar die 2e bescherming, zodat de ontvangers e.e.a. niet kunnen wijzigen, ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.
Misschien kan het ook niet..

Gebruik ik de optie Werkmap beveiligen (eventueel ook met een password) dan zijn de 'vrije cellen' gewoon benaderbaar, lees: ik kan daar gewoon wat invullen als ik wil.

Heeft iemand een suggestie?

Thanks!

SnagIt-19102018 145336.png

Is een pdf van het eindresultaat maken een optie? ALs men toch niets hoeft te kunnen wijzigen...

Ik vrees dat dat geen optie is, helaas.
Dat wordt voor de dames (70+) even wat teveel van het goede...
Als een formule wordt overschreven is het de schuld van de computer.

Jammer, ik heb er knap wat tijd in gestopt om de boel (20 sheets) zodanig te fatsoeneren dat ze alleen via tab of enter naar volgende cellen kunnen springen en dus wegblijven van formules.
Kennelijk werkt workbook beveiliging, als 2e layer, niet in dit scenario.
Heel jammer enne... zonde van mijn tijd.

Niet zo snel opgeven zeg, er is altijd een oplossing. Misschien dat we dit met enkele regeltjes VBA kunnen oplossen.

Je zou je invoer geheel kunnen concentreren op 1 werkblad, dat je initieel helemaal niet beveiligt, maar waar je ook alle cellen op geblokkeerd laat staan. Dan na de invoer beveilig je dat blad ook en kan er niets meer worden gewijzigd.

Tja .. bedenk: de dames waren gewend
beveiling eraf
invullen
beveiliging erop
(zonder password..)
en het is nog niet eens een .xlsx

dus om een idee te geven.

Maar misschien laat ik het maar zo, de resultaat sheet, daar kan met sowieso nu niets meer aan doen, cellen zijn geblokkeerd en er zit een password op.

Laat het maar heel even varen. Ik zal eerst even kijken of ze er zo mee uitkomen, voorlopig hebben we al 2 weken geen wedstrijd uitslagen ...

Er komt misschien een moment dat Microsoft zo'n dubbele beveiliging introduceert. Het is toch geen gek scenario wat ik schets.

Dank in ieder geval voor de snelle reactie.

Groeten

Je zou je invoer geheel kunnen concentreren op 1 werkblad, dat je initieel helemaal niet beveiligt, maar waar je ook alle cellen op geblokkeerd laat staan. Dan na de invoer beveilig je dat blad ook en kan er niets meer worden gewijzigd.

Even geteld, workbook bestaat uit 27 sheets...
Met eindeloze ingewikkelde formules en koppelingen, daar wil ik niet aan prutsen. Temeer omdat het niet mijn sheet is, maar de persoon die het gemaakt heeft is niet meer.

Het is een oud .xls bestand (Excel 97-2003).

=

Maak voor de cellen die wel gewijzigd mogen worden een userform.
Dan kan alles gewoon in z'n geheel beveiligd blijven.
Een Opslaan knop op het userform haalt dan de beveiliging eraf, doet de wijzigingen en zet de beveiliging weer terug.

:thumb:
Lijkt me een prima voorstel van edmoor .

Eigenlijk als je zoveel data verwerking hebt kan een database ook handig zijn, qua formulier gebruik zijn er uiteraard veel parallellen.
Veel via menu's en formulieren, nooit rechtstreeks tabellen invullen.
En alles is te beveiligen.
Ik laat databases zelfs ook op starten met read only modus, met op het formulier zodat er alles behalve veranderen in gedaan kan worden.
Er staat dan op het formulier een knop, waar achter de code zit om te mogen invullen.
Doe je dat niet ben je toch vaak weer verbaasd hoe mensen zaken vernaggelen....
In de database laat ik de cursus starten in een veld dat totaal geen kwaad kan, zoals een zoekveld...
En das nog handig ook, immers in een database wil je juist vaak zoeken...

Naast beveiligen kun je met het gebruik van een formulier, suggestie van edmoor, ook daarbinnen nog de beste strategie verder uitwerken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan