• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel en de x-as in een grafiek (probleem)

Status
Niet open voor verdere reacties.

remcotje123

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2008
Hoi, ik zit met een probleem bij het maken van een grafiek in excel 2007.

Ik wil een grafiek maken, maar mijn x-waardes en dus ook de bijbehorende y-waarden bestaan soms niet, oftewel, mijn x-as is niet continu. Bv. mijn x-as moet zo lopen: 30,31,32,45,46,47,48,49.

Ik selecteer de kolom met deze waarden als x-as, maar hij plaatst ze dan achter elkaar, terwijl ik mijn as gewoon doorlopend wil en dan een onderbroken lijn-grafiek krijg. Volgens mij lukte mij dit altijd wel in excel 2003, hoe doe ik dit in excel 2007?

ik hoop dat iemand kan helpen!

groeten remco

Hoi Remco,

Het kan wel maar dan moet de serie wel continue doorlopen (zij het met geen waarde daar waar er geen waarde is... snap je 'm nog ;))

Ik heb een voorbeeld bijgesloten.

Kernwoorden zijn:
- gebruik een XY (scatterplot) grafiektype
- rechtermuisklik op de data en selecteer 'Select Data...' > Klik op de knop 'Hidden and Empty cells' (linksonder) en kies hier voor de optie 'Gaps'.

Succes!

Bijlagen

Grafieken in excel 2007 werken hetzelfde als in excel 2003. Alleen de wizard heb je niet meer, je moet ze nu zelf opmaken.

Hou er rekening mee dat er verschil is tussen een spreidingsgrafiek en een lijngrafiek. Moet de lijn doorlopen moet je een spreidingsgrafiek gebruiken. Moet de lijn onderbroken worden moet je een lijngrafiek gebruiken.

Bij de lijngrafiek zijn er verschillende opties over wat er moet gebeuren als een waarde niet in de tabel staat. Dit kan je instellen in de opties van de lijngrafiek.

probleem grafiek excel

Hallo,
toevallig heb ik ook problemen met de nieuwe layout en functies van de grafieken in excel 2007. Ik heb twee reeksen met data uit het verleden, waarvan er één datapunten geeft om de twee jaar en de andere elke 4 maanden. Nu wil ik deze in één grafiek zetten maar dat lukt totaal niet, ik ben er nu al 4 uur mee bezig.
Wie weet wat ik hiermee aan moet?

Alvast bedank

reserveer drie kolommen:

in de eerste zet je de onafhankelijke parameter,
in de tweede de eerste afhankelijke
en in de derde de tweede afhankelijke,

daarna selecteer je ze allemaal en klik je bij invoegen op een spreidingsgrafiek, verschijnt meteen in je werkblad, je kan daarna beginnen met het aanpassen van de opmaak;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan