• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel en MSquery?

Status
Niet open voor verdere reacties.

baukjen

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Berichten
275
Excel en MSquery?
Ja en dan begint het wel wat erg vol en onoverzichtelijk te worden in Excel. Naar mijn weten bestaat er een mogelijkheid om ook met Excel een DB op te zetten waarbij gebruik gemaakt wordt van MSquery. Al zoekende op het forum kom ik toch niet datgene tegen wat ik ook dus zelf uittesten en vallen en opstaan haha. En ja dan loop ik vast op het punt er zijn te weinig parameters.
Wie kent het probleem ook nog beter wie heeft de oplossing? Of in ieder geval de tip dat ik verder kan?
Alvast bedankt
Hr.gr.
Baukjen
NB excuus voor het plaatje is een mogelijkheid om te laten zien waar het mis gaat


en nu.jpg
 
Ik weet niet hoe jij je query opbouwt? Bij wijze van spreken via de voordeur of via de achterdeur? Zie ingevoegd plaatje.
Is gewoon een kwestie van bestaand excelbestandje inlezen. Let wel op, dat als je dat bestaande excelbestandje ververst met nieuwe gegevens,
dat de kolomindeling hetzelfde blijft. Anders krijg je inderdaad meldingen zoals je in je vraag hebt laten zien.

ExcelbatQuery.jpg

Greetz/Excelbat
 
Bedankt voor de reactie. Ik zal wederom een poging ondernemen. Misschien dat de versie waarmee ik werk 2007 iets moeilijker gaat?
:thumb:
hr.gr.
 
Nee hoor, als ik mij goed herinner is 2007 net zo makkelijk, of zelfs nog makkelijker.

Greetz/Excelbat
 
Ik heb altijd twee bestanden. Het ene bestand noem ik RawData.xlsx (ja u raadt het al, met de ruwe gegevens hierin). Het andere bestand noem ik bijv. GegevensWeek47.xlsb.
Iedere week zet ik mijn ruwe gegevens in RawData.xlsx, en de gegevens die ik hiervan nodig heb, lees ik in via MsQuery in GegevensWeek47.xlsb
Zet in je RawData.xlsx bijv. drie kolommen neer:

Wie Wat Hoeveel
Jan Appels 300
Piet Peren 400
Klaas Pruimen 600
en zo nog een paar rijen.

Open dan een nieuw bestand. Geef dit bestand dan bijv. de naam GegevensWeek47.xlsb. Lees dan de gegevens uit via MsQuery, en kijk wat er gebeurt.
Er wordt een tabel gemaakt met de opgevraagde gegevens. De volgende week hoef ik alleen maar met mijn rechtermuisknop op tabel vernieuwen te tikken, en alles wordt ververst.

Greetz/Excelbat
 
dat is handig, bedankt beiden :thumb: voor de vraag en het antwoord . bij mij werkt het prima!
 
zo dat is in ieder geval een begin om te werken met MsQuery

G:thumb:eek:ede groet
 
Ik gebruik dit heel erg veel op mijn werk. Heeft een paar grote voordelen:

a) Je opmaak (in GegevensWeek47.xlsb) blijft altijd behouden.
b) Je kan een berekende kolom aan de tabel toevoegen.
c) Je kan een draaitabel aan je tabel hangen.
d) Etc, etc.

En alles met één rechtermuisknopklik: tabel verversen.

Scheelt mij uren werk per week.

Greetz/Excelbat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan