• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Fomule

Status
Niet open voor verdere reacties.

fluffy

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2004
Goede middag.
Zou iemand mij kunnen helpen met een klein probleempje in excel?

Ik wil in excel in cel G49 het aantal personen opgeteld hebben die in celberijk van C4 tot C46 "UW" ingevuld hebben staan.(als hier iets anders ingevuld staat moeten deze niet vermeld worden)
En in celberijk m4 tot m45 een a ingevuld hebben (a1, a2,a3 enzovoort)!Ze moeten dus aan 2 voorwaarden voldoen!

Voorwaarde 1 is dat er in de c cellen een "uw" moet staan en in de M cellen een "a".
Met vriendelijke groet me........

In een kolom na M (bijvoorbeeld in P) op rij 4 de volgende formule invullen: =als((c4="uw");als((m4="a");1;"")). In cel p4 komt nu de waarde 1 te staan als aan allebei de voorwaarden is voldaan. Deze formule vervolgens naar beneden doortrekken tot en met cel P46. Vervolgens kun je in cel G49 middels de formule =som(p4..p46) alle eenen laten optellen.

Dient het doortrekken van de formule tot en met cel P46 cel voor cel gebeuren of hoe doe je dat?

Ik neem aan dat je bedoelt dat de 2 voorwaarden tegelijkertijd moeten gelden. Als dat het geval is, is dit een mogelijke oplossing:

=SOMPRODUCT((C4:C46="UW")*(LINKS(M4:M46;1)="a"))

fra

het naar beneden trekken van een formule kan op de volgende manier. De cel met de formule is omrand met een zwart randje. Ga met de cursor op de rechter benedenhoek staan, op dat moment verandert de cursor in een zwart kruisje (zonder pijltjes). Druk de linkermuisknop in, hou deze ingedrukt en trek als het ware de inhoud naar beneden. Je zult zien dat de waardes in de andere cellen automatisch aangepast worden aan de cellen waar ze betrekking op hebben. Probeer maar, het is gemakkelijker dan je denkt.

Topformule

Fra,

Jouw formule is erg goed, die werkt feilloos. Way to go! :thumb:

Jandee , ook erg bedankt voor je reakties en de alternatieve oplossing! Thanks a lot!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan