• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule BTW berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loe88

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 dec 2016
Goedenavond!

wie kan even zijn/haar licht laten schijnen of mijn idee kan, en uitleggen hoe dit kan.

Als ik handmatig uitreken hoeveel 21% van 0.95 ct is, doe ik 0.95/1.21 = 0.79

Doe ik dit in excel, krijg ik =0.95/1.21, of in de formule =0,95-21% = 0.74, of =P4/1,21 = 0.78. P4 is hier 0.95 ct.

Waarom krijg ik 3 verschillende bedragen, en in excel dus zelfs foute bedragen?

bedankt!

Laatst bewerkt:
Omdat bedrag - 21% <> 21% van bedrag.

Welkom op het forum.

Je bedoelt waarschijnlijk te zeggen dat 0,95 euro (of toch 0,0095 euro = 0,95 eurocent??) het bruto bedrag is (incl. BTW) en je wilt het nettobedrag (excl. BTW) weten?

Als je 0,95 - 21% doet, dan is dat 0,95 - 0,21 = 0,74, dus dat doet Excel correct. 21% is hetzelfde als 0,21. Alleen is dat niet wat je wilt.

0,95 / 1,21 = 0,785124. Vermoedelijk is het bedrag in P4 geen 0,95 euro(cent) maar ergens achter de komma ietsje minder, waardoor Excel op 0,78 euro(cent) uitkomt.

Bij berekening met bedragen doe je er goed aan om expliciet op 2 cijfers achter de komma af te ronden =AFRONDEN(<bedrag>;2).
Een nummerformaat met 2 cijfers achter de komma laat alleen 2 cijfers achter de komma zien, terwijl er in werkelijkheid nog meer cijfers achter de komma kunnen staan.

Goedenavond!

bedankt voor de snelle reacties!

Even denken... voor mijn klant is het het netto bedrag van 0.95 (eurocent inderdaad), voor mij is dit dus een bruto bedrag (over de 0.95 euroct draag ik nog btw af) waardoor ik dus het netto bedrag ex btw wil weten (dat heb ik onder de streep in mijn hand zal ik maar zeggen).

In dit geval werk ik inderdaad niet met de formules zoals =AFRONDEN, maar of ik "valuta" nu instel op 2 decimalen, of 10 decimalen, het blijft afwijken van mijn rekenmachine.

Als voorbeeld zojuist even berekent op de rekenmachine E 1.05 / 1.21 = 0.867768 en nog een heleboel cijfers. Doe ik dit in excel, geeft hij keurig netjes E 0.87 euro(cent) aan. Daarin dus geen afwijking, idem met P4/1.21, is ook netjes E 0.87 euro(cent)

Het bedrag in P4, de E 0.95 euro(cent) is echt specifiek dat zoals het er staat, geen komma of decimalen, dit heb ik zelf handmatig ingetikt, daar zou excel dus niets in kunnen zien of afronden bv.

Wel dus al een oplossing betreffende het 0.95 - 21%, inderdaad, nu zie ik ook dat hij feitelijk gewoon 0.95-21 doet, en dan klopt het inderdaad netjes.

Het andere is me (ondanks dat jullie het misschien al uitgelegd hebben hierboven) nog niet helemaal duidelijk...

@cobbe, dank je wel ook voor het bestand.. maar... ik snap de formule niet. Kun je dit misschien uitleggen waarom en hoe?

Laatst bewerkt:
1,05 / 1,21 = 0,867768595, ook in Excel als je de cel instelt op algemeen formaat.
Dus als jij 0,87 krijgt, dan heb je een ander cel formaat ingesteld, vermoedelijk op valuta met 2 cijfers achter de komma.
Herlees post #3 nog eens.

Laatst bewerkt:
Weet je wat? Ik doe mijn bestandje erbij, doe jij jouw bestandje er eens bij, dan kunnen we je haarfijn uitleggen hoe het zit.

Bijlagen

Hier de formules met hun voorbeelden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan