Excel formule in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

nando64

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Ik zou graag willen vragen of iemand voor mij de volgende Excel formule om kan zetten naar een Access formule voor een query.
Het gaat om de volgende formule:
=ALS((B4>47,5;47,5;B4)*2+5)*0,19

Ik heb zelf een poging ondernomen maar dit werkt niet:
Ilf(([Postcode KM]>47,5;47,5;[Postcode KM])*2+[Terminal KM])*[KM Vergoeding]

B4 correspondeert met "Postcode KM"
De 5 correspondeert met "Terminal KM"
En 0,19 correspondeert met "KM Vergoeding"

In het kort gaat het hierom:
Medewerkers krijgen een onbelaste km-vergoeding op basis van de afstand "postcode huis - postcode werkplek" vice versa.
Hier komt 5 km locatievervoer bij, maar alles tezamen met een maximum van 100 km x € 0,19

Graag hulp....

Volgens mij zit je te goochelen met je haakjes, en zou je Excel formule ook niet het juiste moeten laten zien. Maar dit is denk ik wat je bedoeld:
Code:
Vergoeding:(Ilf([Postcode KM]>47,5;47,5;[Postcode KM])*2+[Terminal KM])*[KM Vergoeding]

Beste Octafish,

Bedankt voor je reactie. De originele Excel formule is als volgt:

Code:
=AFRONDEN(((ALS(F5>47,5;47,5;F5)*2)+5)*H5;2)

F5 is de enkele reisafstand tussen postcode huisadres en postcode werkplek.
H5 is de vergoeding van 0,19
5km locatieverkeer
Maximale vergoeding is 100km

Onderstaande formule gebruik ik in een berekend veld in een tabel. Het veld is de vaste onkostenvergoeding
voor een medewerker voor deze bepaalde werkplek.

Code:
IIf([Postcode KM]>47,5;47,5;[Postcode KM]*2+[Terminal KM])*[KM Vergoeding]

Tot en met 47,5 km afstand doet ie het perfect, voor afstanden erboven werkt de formule niet zoals die zou moeten.
Als ik een afstand van meer dan 47,5 km invoer krijg ik in het berekend veld 47,5 * 0,19 = 9,03 vergoeding te zien.
Dit moet eigenlijk het maximum van 100km * 0,19 = 19,00 zijn.

Heb je voor mij wellicht een andere expressie?

Ik kan er toch echt niks anders van maken; de IIF levert je een waarde op van maximaal 47,5.
Code:
IIf([Postcode KM]>47,5;47,5;[Postcode KM])
Dat vermenigvuldig je met 2.
Code:
IIf([Postcode KM]>47,5;47,5;[Postcode KM]) * 2
En daar tel je 5 bij op
Code:
(IIf([Postcode KM]>47,5;47,5;[Postcode KM]) * 2 + [Terminal KM])
En als laatste vermenigvuldig je het aantal km met de vergoeding.
Code:
Vergoeding:(IIf([Postcode KM]>47,5;47,5;[Postcode KM]) * 2 + [Terminal KM]) * [KM Vergoeding]
Wat mij betreft zit daar geen woord Spaans bij :)

Inderdaad geen enkel woord Spaans, maar dit is het resultaat:

ScreenShot002.jpg

ScreenShot003.jpg

Ik weet het ff niet meer...

Ah, nu komt de aap uit de mouw. Je doet iets dat niet kan (en dat je eerlijk gezegd ook niet eens zou moeten willen...) Berekeningen maak je in queries en niet in tabellen. Als Microsoft jou een aanbieding doet om 1 Office licentie te kopen voor € 500,- voor 2 pc's of 2 licentie's voor één pc die € 100,- per stuk kosten, dan koop je de 2 losse licenties. Lijkt mij. Je bent tenslotte niet gek :). Als Microsoft je een berekend veld aanbiedt in een tabel, dan laat je dat dus gewoon links liggen. Niet gebruiken; regel 1 van normaliseren (niet echt, maar net zo belangrijk als regel 1) luidt: velden die je kunt berekenen uit andere velden, sla je niet op in een tabel. En deze berekening kun je perfect in een query maken.

Octafish,

Bedankt voor je uitleg. Heb ik weer wat geleerd, ben nog niet helemaal thuis in Access. Maaruhhhhh....

Ik krijg wederom een foutmelding.

Zie query:
qryOnkosten.jpg

Volgens mij heb ik het ontwerp de query wel juist gedaan.

Zie ontwerp:
OntwerpQry.jpg

Zou je aub nog een keer kunnen kijken wat ik fout heb gedaan.

Hij zou moeten werken, dus daar ligt het niet aan. Kun je de db niet posten?

Ik krijg hem niet ge-upload. Foutmelding is dat het accdb-bestand ongeldig is.
Het lukt mij ook niet om het om te zetten naar mdb-bestand

Had ook niet geholpen :). Database bestanden mag je namelijk überhaupt niet uploaden. Maar als je er een zipje van maakt gaat het prima.

Ik heb de db gereduceerd tot 2 tabellen en 1 query, maar dan is die nog steeds te groot (159kB)
Kan ik 'm anders emailen (via een privebericht) naar je?

Heb je de db al gecomprimeerd? Dat wil ook nog wel helpen. En met Winrar kun je deelbestanden maken van 100kb. Overigens kun je volgens mij bestanden van 200kb te uploaden.

Hij wil een ander bestand hebben. Klopt je bijlage wel? Je kunt de db ook op een fileshare als wikisend.com zetten; hoef je 'm niet te comprimeren of zippen.

Hij zegt dat-ie niet meer bestaat... Op naar de volgende tegenslag :).

Je berekening werkt niet vanwege een hele simpele reden: je hebt van de velden [Postcode KM] en [Terminal KM] tekstvelden gemaakt. Nou weet ik eerlijk gezegd niet wat een postcode met verreden km's te maken heeft, maar jij waarschijnlijk wel, maar daar gaat het niet om. Waar het om gaat, is dat je met tekstvelden nooit kunt rekenen. Daarvoor moet je numerieke velden gebruiken. Lijkt mij eerlijk gezegd ook wel logisch. Als je de tekstvelden dus omzet naar numerieke velden is je probleem opgelost. Daarnaast zou ik in de tabel [tblOnkosten] het veld naam weghalen. Je slaat namelijk al PersID op. Sowieso heb je daar ook nog eens een keuzelijst van gemaakt, en als je mijn cursus hebt gelezen weet je dat ik (en waarom) daar van gruwel ;).

Octafish,

Bedankt voor je uitleg. Zoals ik al eerder schreef ben ik een newby in Access.
Je cursus heb ik gevonden, ik heb wat te bestuderen.....:)

Ik zet dit bericht voorlopig op opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan