• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule naar beneden herhalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

semme

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 apr 2014
Beste mensen,

Ik heb me aangemeld voor dit forum omdat ik al uuuuren bezig ben met een eenvoudige berekening (dacht ik althans) waar ik ondanks vele youtube instructies en topics niet uit kan komen. Ik heb namelijk in Excel een zgn. voerschema gemaakt. Ik zal jullie de details rondom het hele verhaal besparen maar ik zal proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Heb hierom ook voorbeeld bijgevoegd.

Kortweg kun je het werkblad zien als twee tabellen. De waarde die ik wil berekenen is elke keer een vaste waarde uit tabel 1 vermenigvuldigd met een (getal*percentage) uit tabel 2. In het voorbeeld staan de kolommen waarvan ik de waarde berekenen wil geel weer gegeven. In cel E8 en in cel F8 staan de berekeningen zoals ze uitgevoerd moeten worden. De berekening moet naar onder doorgevoerd worden met telkens de vaste waarden voor EW en LYS vermenigvuldigd met het percentage horende bij EW voeropname opname.

Het probleem is echter, dat als ik de formule doorsleep naar beneden, de waarden die ik vast wil houden uit de bovenste tabel, ook automatisch 1 rij naar beneden springen (zie rood gemarkeerde cellen). Gevolg is dat ik alle cellen in E en F handmatig aan moet passen. Omdat ik meerdere van deze bladen heb is dat een tijdrovende klus.

Wie kan me uitleggen hoe ik de formule moet bouwen zodat ik steeds dezelfde waarden uit tabel 1 combineer met de nieuwe waarden uit tabel 2?

Bijlagen

Je moet de verwijzingen absoluut maken door een $ teken voor de kolom en/of de rij aanduiding te zetten (handig: F4 gebruiken). Op deze manier wordt de waarde(n) waarvoor een $ teken staat bij doortrekken niet veranderd.

Hierbij voorbeeldje retour, met daarin wat je waarschijnlijk wilt.

Bekijk bijlage probleem voorbeeld v2.xlsx

Laatst bewerkt:
net te laat

Relatieve cel verwijzing =A1+A2
Absolute celverwijzing =$A$1+$A$2

"Relatieve" dan worden de cel verwijzingen bij doortrekken mee veranderd
"Absolute" dan worden de celverwijzingen bij doortrekken niet mee veranderd
als je in een formule op een cel verwijzing de cursor zet en je drukt op F4 dan worden er dollar tekens toegevoegd (klik meermaals op F4 en zie wat er gebeurd)
Probeer ook eens uit wat er gebeurd als je een cel met een formule kopieert of knipt en plakt.

net te laat met plaatsen

Beide super bedankt voor de snelle hulp! Ik wist dat het zo makkelijk was maar kon maar niet vinden hoe het moest. En dat te bedenken dat ik er uren naar gezocht heb:shocked:

Nogmaals dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan