• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule om voorraad te berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

donput

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2014
Goedendag,

Ik ben sinds kort een bedrijfje begonnen in kleding en wil nu in Excel mijn inkoop, verkoop en voorraadbeheer bijhouden.
Bijgevoegd het bestand hoe ik het voor ogen heb, alleen krijg ik het niet voor elkaar om mijn inkoop en verkoop-werkblad te koppelen aan mijn voorraad-werkblad.
Vwb het artikelnummer zal ik voor ieder product wat ik inkoop een uniek artikelnummer gebruiken. Denk aan 0001-30 (artikel 0001, maat 30)

Heeft iemand van jullie de oplossing voor mij?

Bij voorbaat dank.
Erik

Laatst bewerkt:
Kan je meer vertellen hoe het nu gebeurt, wat ik zou willen weten of het een kleding winkel is ergens in een winkelstraat waar je per stuk verkoopt of een door verkoop soort groothandel .

We kopen kleding in bij verschillende groothandels en verkopen dit aan vrienden/bekenden via zogenoemde "kleding-parties". Op een legale manier ;-).

Je koopt dus aan, en verkoop dan op basis faktuur.
Dan zo ik het volgende kunnen doen , met je laptop onder de arm ga je naar een party en maakt per klant een bon op ( zal ook een klein printertje moeten meenemen), op je bon een mogelijkheid voorzien of er een artikel in stock is, wanneer je na het gereed maken van je bestelbon een afleverings bon maakt, hier gaan deze aantal van je stocks af van het beheer, bij inkoop gaan je artikelen in aantal ingevoerd moeten worden, maar eerst moet je zelf uit maken hoe je een eigen code aan elk artikel gaat geven dit is zeer belangrijk en vraagt correctheid en discipline.

Alvast bedankt voor je advies vwb de wijze van factureren.

Over de artikelnummers is al wel nagedacht:
In de bijlage staan onder werkblad "artikelgroep" de verschillende artikelnummers per soort kledingstuk. Voorbeeld: Jeans is artikelgroep 206.
Als ik een blauwe jeans inkoop maat 30, zal het artikelnummer worden 2060001-30. (206 artikelgroep, 0001 de eerste jeans die ik koop, -30 de maat)
De collectie zal niet uit tientallen verschillende blauwe jeans bestaan dus dit is m.i. gaan te handelen en we houden een aparte artikellijst bij waar we het artikelnummer verder omschrijven.

De vraag waar ik alleen mee zit, als ik op werkblad "inkoopboek" alle aankopen invoer, op werkblad "verkoopboek" alle verkopen invoer, hoe krijg ik dan een mooie voorraadoverzicht op werkblad "voorraadlijst"?

Ik zal me daar vanavond in verdiepen, maar in je eigen code zou ik ook code fabrikant in verwerken vb 206111-0001-30 (206 artikelgroep,111 fabrikant of leverancier 0001 de eerste jeans die ik koop, -30 de maat).
Heeft de leverancier ook een code voor zijn artikelen, zo ja geef wat voorbeelden door
zoals jeans broek leveranscier code 123456.4781 jeans bleu maat 38 taile 37, wanneer deze code in je systeem zou zitten, zal het makkelijker zijn jou eigen code te vinden zijn

Alvast bedankt voor je hulp Jean-Paul.
Vwb de code voor de leverancier is dit niet noodzakelijk, maar mocht dit beter uitkomen met het koppelen van gegevens dan sta ik hier uiteraard voor open om dit toe te voegen aan de artikelcodes!
Dan zou de code worden 101-2060001-30, waarbij eerst de leverancier wordt benoemd, dan de artikelgroep en daarna het unieke nummer 0001, afsluitend met de -30 voor de maat van het kledingstuk.

Ok goed
Maar is er een verschil van bestel code van maat voor een bepaald artikel, het geen ik wil weten hoe is de artikelnr of code van de leverancier opgebouwd, uit hoeveel letters bestaat het, hoe is de code voor een blauwe jeans maat 40 en voor deze in het groen en grijs.

Altijd lastig zoiets in één keer goed vanaf het begin op te bouwen. Stel jezelf vooral de vraag wat de functie moet zijn van zo'n excelsheet en daarbij doel ik met name op de verdere toekomst.
Want je kan nu een inkoop/verkoop werkblad maken, maar wil je aan het einde van het jaar ook een balans opmaken? Hoeveel stuks Jeans heb ik verkocht dit jaar (ongeacht het merk, kleur etc.)? Welk merk heb ik het meest verkocht, handig om te weten als je inkoopafspraken met de leverancier van dat merk wil maken. En zo zijn er nog tal van vragen.

Op basis van jouw vraag zou ik het artikelnummer opbouwen op basis van fabrikant / merk / artikelgroep / artikelspec. / maat / opvolgnummer. Waarbij artikelgroep = jeans, shirt, etc (echt een hoofdcategorie); waarbij artikelspec. = kleur, lange / korte mouw, etc (subcategorie); maat = lengtemaat of taillemaat? etc.

Door zoveel als mogelijk vooraf vragen te stellen is de kans groter dat de basissheet eerder voldoet aan je eisen en verwachtingen.

Succes!

Peter

Al wat je schrijft klopt peter , uit een goede databankkan je alles halen wat je weten wil daarom is deze opbouw voornaam, ik weet uit ervaring dat een artikel van de leverancier uit 12 of 13 getallen bestaat 6+6en soms1 controle getal voor een streepjes code,het geen waar ik naar zoek is naar een van de 2, 6 getallen die bij de fabrikant ook unieke getallen zijn om in jou code in te voeren, het is ook de bedoeling dat zoveel mogelijk alles via validatie gebeurt zodat dat er zo weinig mogelijk typ fouten gebeuren.

Jij bent degene met voldoende ervaring op gebied van Excel en VBA (zojuist ervaren :)) en ook op gebied van artikelcodering lees ik, dus ik vertrouw je dit geheel toe.

Helaas heb ik al meegemaakt dat men een werkende sheet ingrijpend moest veranderen, soms zelf van begin af aan opnieuw moest opbouwen omdat men meer functies van de huidige sheet gaat verwachten.
Het aan de start goed formuleren van de functies kan op langere termijn een hoop tijd schelen.

Ik ben benieuwd naar een eerst opzet!

Hallo Jean-Paul/Excellerend,

Het hoofddoel van mijn excel sheet is in eerste instantie voorraadbeheer. Het is nog niet nodig om aan het einde vh jaar een balans o.i.d. op te maken.

Voor wat betreft de artikelcode, de spullen die wij inkopen hebben geen artikelcode, dus deze kunnen we zelf ontwerpen en aan de kleding linken.
Wij hebben sowieso nog een aparte artikellijst waar we een duidelijke omschrijving aan het artikelnummer koppelen, zoals:

101-2060001-30 betekent: Leverancier A, jeans, rood, maat 30
101-2060002-30 betekent: Leverancier A, jeans, blauw, maat 30
101-2060003-30 betekent: Leverancier A, jeans, zwart, maat 30

De collectie zal niet uit tientallen verschillende blauwe jeans bestaan, dus ik verwacht als we de leverancier, de artikelgroep, het stuknummer (= de unieke code welke begint met 0001) en de maat afdekken in de artikelcode dat dit voldoende moet zijn. Wat vinden jullie en kunnen jullie mij hiermee helpen?

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Heeft iemand de oplossing voor bovenstaand probleem?

Vriendelijke groet,
Erik

Erik je zal wat geduld moeten hebben, ik doe dit in mijn vrije tijd, de 1ste module ingeven van fakturen en aanpassen stockbeheer is bijna af, hierin voorzie ik ook om nieuwe artikelen bij te voegen.
Wanneer het klaar is zal je op het forum zien, later zal dan module bestel bon volgen ,met aftrek van de bestelde producten van het stockbeheer

Okee bedankt Jean-Paul, ik wist niet dat je er tussentijds mee bezig was.

*geduldmodus staat aan*:D

Beste Johan,

Allereerst excuses door mijn vertraagde reactie, vanwege vakantie ben ik een tijdje niet meer op het forum geweest.
Tevens bedankt voor de alle moeite die je erin hebt gestoken, echter als ik het excel bestand open krijg ik de volgende foutmelding: "Bestandsfout, er kunnen gegevens verloren zijn gegaan".
Tevens vraag ik mij af hoe het document exact werkt, want nu zie ik op het werkblad "invoer facturen" dropdown menu's, maar kan ik daar niks aan toevoegen qua maten, kleuren, etc.

Wil je stapsgewijs uitleggen hoe ik dit document kan onderhouden?

In bijlage het volledig bestand
Uitleg tabblad "Invoer Fakturen"
In dit tabblad kan je 15 artikelen invoeren bij aankoop leverancier
Eerst in C2 factuur datum in E2 leverancier via validatie
Vanaf rij 7 kan je je eerte artikel invoegen van je faktuur, alles wat licht blauwe kleur heeft zal ingevuld worden via validatie, behalve in kolom C en D kan je iets anders invullen als het niet in de validatie voor komt
In kolom E vul je jou artikel nummer in , dit is gefilterd op de vorige validaties, wanneer het om een nieuw artikel gaat kies je New Art,je cursor springt onmiddelijk naar F5 , hier vul je de omschrijving in , in L5 vul je de verkoop prijs in, nu druk je op macro knop "Nieuw artikel invoegen" op rij 5
Nu kan je wel je artikel nummer selecteren in kolom E, in de roze vakken F en G komen omschrijving en code zichtbaar, in de rose cellen mag er niets ingevult worden.
In de groene cellen I en J vul je het aantal gekochte artikelen in en in J inkoop prijs zonder BTW, in kolom K verschijnt inkoop prijs met BTW en L verkoop prijs, dit kan je doen voor 15 artikelen
Als laatste macro knop "Wegschrijven en voorraad aanpassen"

Bijlagen

Super! Bedankt voor de uitleg. Alleen mis ik nu het werkblad datavoorraadlijst welke wel in je vorige bestand stond, is dit met opzet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan