• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel formule probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinovanommen

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2004
Berichten
71
Goedenavond allemaal (tenzij je voetbal zit te kijken)

ik worstel een beetje met excel. ik hoop dat hier echte cracks aanwezig zijn die mijn probleem herkennen:

Ik wil in 1 rij een formule gebruiken die een saldo van enkele cellen, aftrekt van het saldo van enkele andere cellen in dezelfde rij, en tevens dit optelt bij het vorige saldo dat 1 rij hoger staat.

kortom; naar mijn bescheiden idee (en gepuzzel) :( is het niet mogelijk in excel.

wat ik probeerde (in cel G8) is het volgende =som(A8:C8)-(D8:F8)+G7

helaas, kent excel dit niet, dus ik vraag me af of het mogelijk is in excel of dus toch niet.

Ik zou het enorm waarderen als ik hier een geslaagd antwoord op krijg!

Tino
 
Tino,
De formule moet zijn: =SOM(A8:C8)-SOM(D8:F8)+G7 Het eerste deel van de formule geef je de functie SOM, dat moet je dan in het tweede deel ook doen. Zou je meerdere cellen weer willen optellen zou je ook weer de functie SOM moeten gebruiken. Duidelijk zo?
 
Ook mogelijk: =SOM(A8:C8-D8:F8;G7) , mits ingevoerd via Ctrl-Shift-Enter.
 
Mannen,

Hartelijk dank voor jullie reaxie, ik ben weer erg blij, en kan met een gerust hart gaan slapen.

Cor, jou optie werkt in ieder geval; ik heb hier een excel boek liggen van een mind-it?? training (400 pagina's) en er wordt nergens over deze optie gerept, zelfs in de excel help-optie kan ik hier niets van vinden. Natuurlijk na jou oplossing lijkt het allemaal vanzelfsprekend, maar die moet je maar net weten. toppie!


franc, jou optie had ik toevallig ook al geprobeerd, maar die werkte niet. nu kom je met een toevoeging van contr-shift-enter???? dat zegt me helaas niets. moet ik dit doen als ik op de betreffende cel sta?? want zelfs dat lukt me niet.


toch bedankt



tino
 
Je typt:
=SOM(A8:C8-D8:F8;G7)
Dan druk je (links-onderaan op het toetsenbord) ZOWEL de Ctrl-toets als de Shift-toets in, en je HOUDT die ingedrukt terwijl je op Enter drukt.
Let op dat je de functie letterlijk overneemt, er staat geen plusteken in.
 
franc,

het is gelukt!

het valt me op dat er dan accolades om de formule komen te staan , echter als je dit op exact dezelfde manier intikt (zonder de contr-shift-enter optie, dat de formule dan niet werkt.

bedankt franc
 
Dat klopt, die accolades mag je niet zelf plaatsen. Die komen er te staan door het gelijktijdig indrukken van die 3 toetsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan