• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule via berekening uit ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

prinsr

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2015
Beste mensen,

Door dit forum ben ik er vaak uitgekomen, echter nu weet ik het echt niet meer. Ik zit met een (voor mij) uitdagende situatie.

Situatie is als volgt:
Ben berekening aan het maken van verschillende inkomensscenario's. 1 tabblad waar de berekeningen in gemaakt worden. ander tabblad waar de belasting in wordt berekend.
De belasting wordt dan berekend en uiteindelijk weer overgenomen in het 1e tabblad zodat netto inkomen overblijft. ( en kan ik een een consumptief besteedbaar inkomen maken) Nu was dit al op zich prima opgelost, alleen nu moet ik meerdere berekeningen maken.

Ik vraag me dus af of ik een soort automatische macro kan maken waardoor telkens het belastbare inkomen per jaar berekend wordt zonder dat ik handmatig heen en weer hoef te kopieren. (dus het fiscale tabblad hoeft niet telkens handmatig ingevuld te worden met het belastbare inkomen) Het gaat mij verder overigens alleen om het jaar 2015 en verder.

Excel sheet is bijgevoegd.

Ik ben zeer benieuwd. Alvast bedanktBekijk bijlage Berekening DGA v.1.11.xlsx.

Welke berekeningen zou de macro voor u moeten doen , geef eens een voorbeeld.

Niet echt duidelijk van mij:

Voorbeeld:
In cel G108 van tabblad jaarrekening EMZ huidig, moet automatisch de belasting berekend worden d.m.v. het tabblad Fiscaal.
In tabblad fiscaal wordt in Cel i8 het belastbaar inkomen overgenomen uit tabblad jaarrekening EMZ huidig, cel G100

Dus G100 vormt het belastbaar inkomen (jaarrekening huidig), hierover moet belasting berekend worden via tabblad fiscaal (i8), de belasting: fiscaal i32, gaat dan naar tabblad jaarrekening EMZ huidig G108.

En dat automatisch voor elk jaar op basis van bovenstaande variabelen. Enige variabele die elk jaar veranderd is dus het belastbaar inkomen. (G100, H100, etc)

Is dit uberhaubt mogelijk?

Beste Jeanpaul,

Met de macro kom ik er niet uit. Hoe zorg ik ervoor dat de macro het belastbaar inkomen juist zoekt en overneemt naar tabblad fiscaal en daarna de belasting weer teruggekopieerd wordt naar jaarrekening huidig? Door de verwijzingen lukt het mij via een macro om 1 cel te berekenen. Echter een 'loop' erin creeeren lukt mij niet.

Code:
Sub Macro5()
'
' Macro5 Macro
'
' Sneltoets: Option+Cmd+x
'
    Sheets("Fiscaal").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "='Jaarrekening EMZ Huidig'!R[92]C[-2]"
    Range("I9").Select
    Sheets("Jaarrekening EMZ Huidig").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=Fiscaal!R[-76]C[2]"
    Range("H108").Select
    Sheets("Fiscaal").Select
    Range("I8").Select
    Sheets("Jaarrekening EMZ Huidig").Select
End Sub

Kijk eens naar mijn voorbeeld,ga op de te berekenen cel staan en run de macro
Code:
Sub test()
If ActiveCell.Row = 108 And ActiveCell.Column > 6 Then
CC = ActiveCell.Column
     Ajaar = Cells(1, CC)
     BelInk = Cells(100, CC)
With Sheets("Fiscaal")

.Range("I8") = BelInk
.Range("B8") = Ajaar
End With
Bel = Sheets("Fiscaal").Range("I32")
Cells(108, CC) = Bel
End If

End Sub

Laatst bewerkt:
Beste Paul,

het werkt perfect! Bedankt

Nog een laatste vraag:

Ik wil die code nu ook toepassen op Hanna, Heb hem grotendeels al aangepast. Nu doet die hetzelfde voor Hanna (cel G103) als voor Xander alleen nu werkt de macro voor xander niet meer (G108) wat die dus eerst wel deed. Kortom hoe combineer ik twee dezelfde codes in een macro zonder dat ze door elkaar heen lopen? ik mis een scheidingcode End if is het in ieder geval niet. (overigens heb ik ook het Ajaar aangepast, tot 2015 gaat het goed, na 2015 moet het belastingjaar op 2015 blijven...) Code tot nu toe:

Sub test()
If ActiveCell.Row = 103 And ActiveCell.Column > 6 Then
CC = ActiveCell.Column
Ajaar = Cells(1, CC)
BelInk = Cells(86, CC)
With Sheets("Fiscaal")

.Range("I8") = BelInk
.Range("B8") = 2015
End With
Cells(103, CC) = Bel
End If

If ActiveCell.Row = 108 And ActiveCell.Column > 6 Then
CC = ActiveCell.Column
Ajaar = Cells(1, CC)
BelInk = Cells(100, CC)
With Sheets("Fiscaal")

.Range("I8") = BelInk
.Range("B8") = 2015
End With
Cells(108, CC) = Bell
End If

End Sub

Laatst bewerkt:
Verkeerde rij genomen voor Hanna, BelInk = Cells(86, CC) moet zijn ,BelInk = Cells(84, CC)

Succes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan