• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freddies

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2009
Beste lezers/helpers,

Ik heb het volgende: Ik heb namelijk 3 cellen (A2,B2 en C2) met getallen erin, nu moet er in het vierde cel het volgende komen:
- het getal van C2, als deze is ingevuld.
- is C2 leeg, dan moet B2 ingevuld zijn in cel 4.
- en als beide cellen leeg zijn of 0 zijn, moet cel A2 ingevuld zijn in het vierde cel.

Hiervoor zoek ik een formule, zodat cel 4 veranderd zodra ik ook de andere 3 cellen veranderd, bijvoorbeeld als ik van C2 nul maakt dat dan B2 automatisch wordt ingevuld, etc.

Wie kan mij helpen?Alvast bedankt voor de hulp.

Je typt in de vraag redelijk vaak het woord ALS, kijk eens naar de ALS functie dan in Excel ;)

Je kan dat oplossen door meerdere als formules te nesten (evt. ook nesten met een OF formule). Binnen de Excel help rond de als formule staan enkele voorbeelden.

PS. IF functie als je een ENG versie hebt.

vergeten bij te vermelden, ik kom namelijk tot =ALS(C2;C2;B2), maar dan kan ik alleen B2 en C2 veranderen en alsdeze 0 zijn blijft cel 4 ook nul en dat moet dus dan A2 worden.

Trouwens bedankt voor de snelle reacties :) Geweldige service;)

Binnen elk van de 3 stukken van de ALS functie kan je een nieuwe ALS functie zetten... en daarbinnen nog indien nodig. Je kan zo 7 keer "nesten" (ALS functies in elkaar, 7 niveaus diep).

hummzz ik kom er nog steeds niet uit, snap er namelijk geen bal van om eerlijk te zijn:p. Als ik maar 2 cellen had was het makkelijk, maar ik kom er echt niet uit. Snap heel dat ALS niet en zeker het nesten niet :confused:

Zijn er nog meer tips of hulp voor mij?

hummzz ik kom er nog steeds niet uit, snap er namelijk geen bal van om eerlijk te zijn:p. Als ik maar 2 cellen had was het makkelijk, maar ik kom er echt niet uit. Snap heel dat ALS niet en zeker het nesten niet :confused:

Zijn er nog meer tips of hulp voor mij?

Code:
=ALS(C2<=0;C2;ALS(B2<=0;B2;A2))
Dus
Als C2<= 0 dan C2 anders...
Als B2<=0 dan B2 anders A2.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

okeej nu wordt het alleen maar nog vaager voor mij:o
Het is niet zozeer dat een getal hoger of lager moet zijn om in de vierde cel te mogen.

Het gaat erom dat ik drie cellen heb, bv A2,B2,C2 en in D2 moet C2 komen als deze is ingevuld, zo niet dan moet B2 ingevuld zijn in D2 en als C2 en B2 er beide niet zijn moet A2 zijn ingevuld. Dus C2 gaat altijd,als hij hoger is dan 0, boven B2 en A2, en B2 weer boven A2.

Nu ik mijn tekst zo lees, snap ik de formules wel beter, lol :p Naja ik ga nog even puzzelen, als iemand het zeker weer hoor ik het graag.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp :)

okeej nu wordt het alleen maar nog vaager voor mij:o
Het is niet zozeer dat een getal hoger of lager moet zijn om in de vierde cel te mogen.

Het gaat erom dat ik drie cellen heb, bv A2,B2,C2 en in D2 moet C2 komen als deze is ingevuld, zo niet dan moet B2 ingevuld zijn in D2 en als C2 en B2 er beide niet zijn moet A2 zijn ingevuld. Dus C2 gaat altijd,als hij hoger is dan 0, boven B2 en A2, en B2 weer boven A2.

Nu ik mijn tekst zo lees, snap ik de formules wel beter, lol :p Naja ik ga nog even puzzelen, als iemand het zeker weer hoor ik het graag.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp :)

Volgens mij doet de formule wat je vraagt.
De formule kijkt of er wat is ingevuld in C2. Zo ja dan de waarde van C2.
Zo niet dan kijkt de formule of er iets is ingevuld in B2. Zo ja dan de waarde van B2.
Zo niet de waarde van A2.

De formule bestaat dus uit 2 ALS functies.

=ALS(C2<=0;C2;ALS(B2<=0;B2;A2))
De blauwe is de 1e ALS functie en de rode de 2e.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Je weet precies wat ik wil, maar de formule doet helaas niet wat het moet doen. Probeer zelf maar.

Het enige wat hij doet is A2 invullen als B2 en C2 ook ingevuld is, verder doet hij niets. Hij vult dus alleen A2 in, maar dan moet er wel iets bij B en C staan!

Het enige wat hij doet is A2 invullen als B2 en C2 ook ingevuld is, verder doet hij niets. Hij vult dus alleen A2 in, maar dan moet er wel iets bij B en C staan!

Oeps.:o
Code:
=ALS(C2>=0;C2;ALS(B2>=0;B2;A2))

Volgens mij moet het zo goed zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het spijt mij echt, maar hij doet het nog steeds niet. Hij weergeeft nu alleen C2, dus als hij op nul staat, staat cel D2 ook op nul, ookal staat er iets in A en B.

Ik word wel een lastpak zo he?:p

Het spijt mij echt, maar hij doet het nog steeds niet. Hij weergeeft nu alleen C2, dus als hij op nul staat, staat cel D2 ook op nul, ookal staat er iets in A en B.

Ik word wel een lastpak zo he?:p

Hm.
In #1 schreef je:
- is C2 leeg, dan moet B2 ingevuld zijn in cel 4.
- en als beide cellen leeg zijn of 0 zijn, moet cel A2 ingevuld zijn in het vierde cel.

Dus ging ik er vanuit dat C2 moet worden weergegeven als er een 0 staat.
Hoe dan ook, hier weer een aangepaste formule.

Code:
=ALS(C2>0;C2;ALS(B2>0;B2;A2))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Geweldig :thumb:

Hartelijk bedankt voor jullie hulp, voornamelijk Roncancio. En mijn excuus voor het verkeerd verwoorden van mijn probleem.

Klasse:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan