• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

correander

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 sep 2016
Ik heb een excelbestand met twee werkbladen. Op werkblad 2 heb ik getallen staan (kolom 2) en voor elk getal (kolom 1) staat een kenmerk (1,2,3 enz.). De nummers staan voor maanden (1= januari etc). Verschillende bedragen kunnen hetzelfde kenmerk hebben.
Nu wil ik in werkblad 1 alle bedragen met kenmerk 1 hebben. Hoe doe ik dat? In het voorbeeld bestand zou ik dus op werkblad 1 in januari de optelling willen zien van alle bedragen met kenmerk 1 (= 1.700 omdat rijen 1 en 4 het kenmerk 1 hebben).
Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
Heel veel dank voor info alvast

Dat kan met som.als of met een draaitabel en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Bijlagen

Dank

Oeps toch nog even een vraag.
Voor mij werkt de SOM.ALS het beste. Probleem nu is dat via jouw voorbeeld alles van maand '1' in kolom A wordt gezet. Alles van maand '2' wordt in kolom B gezet. Kan ik ook zelf in de formule bepalen in welke kolom ik de SOM.ALS wil hebben?

Concreet (zie bijlage 'somals'): mijn excelsheet heeft namelijk eerst een kolom A met een tekstuele waarde (zie blad 1). Dan volgende maanden van het jaar. In elke maand moet het totaal van de abonnementen staan voor die maand. Die zie je in blad 2. Overigens zie je daar ook dat sommige klanten meerdere abonnementen hebben.
Ik heb nu deze formule gebruikt: =SOM.ALS(Tabel1[Maand];KOLOM();Tabel1[Bedrag]) maar het bedrag blijft op '0' staan. Wat doe ik fout? Ik heb wel de cijfers vervangen door de maanden van het jaar.Bekijk bijlage somals.xlsb

Laatst bewerkt:
Je stelt de vraag in de sectie van Microsoft Internet Explorer. Wat niet echt echt handig is als je een vraag over Excel hebt. Het wijzigen van een bericht verstuurd geen nieuwe mail dus kan je beter even op Snel reageren klikken en de aanvullende vraag stellen. Je krijgt dan meestal eerder antwoord.

Met een druk op <F1> kom je in de help van Excel. Hierin kan je vinden hoe bepaalde functies werken. Kolom() vraagt het kolomnummer op. Wat nu dus niet meer nodig is omdat je de maandnamen wilt vergelijken.

Zelf vind ik een draaitabel veel handiger;)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan