• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel formules kopieren met verwijzingen + ophogen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaquelinevisser

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2007
Berichten
10
Goedemiddag iedereen :thumb: ,

Allereerst mijn excuses want de vraag die ik stel zou vast en zeker al vaker zijn gesteld, alleen kom ik er echt niet uit. :confused:

Ik heb 2 werkbladen in excel. Werkblad Alg. en Werkblad Leden
In het werkblad leden wil ik een verwijzing maken met een waarde uit werkblad algemeen. Hier heb ik het volgende voor =WerkbladAlg!$A$1
Alleen nu wil ik deze verwijzing kopieren naar bijvoorbeeld rij 5. Maar dan moet hij hem wel vulllen met de tweede waarde van het werkblad algemeen dus A2.
Oftewel ik wil een verwijzing kopieren en plakken en dan moet hij de verwijzing met 1 ophogen. Onafhankelijk waar ik hem plak in mijn 2e werkblad.

Nou op goed geluk. Ik hoop dat iemand mijn vraag snapt en kan beantwoorden.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes,
Jaqueline :love:
 
Hallo Jaqueline,

Het lijkt mij,
HTML:
=WerkbladAlg!$A$2

Gr Justes
 
Hoi Justes,

Dat klopt inderdaad alleen het is geen antwoord op mijn vraag.
De verwijzing moet hij automatisch aanpassen nadat ik de kopieer/plak functie gedaan heb.

Ik kopieer dus de regel met de verwijzing A1 en die plak ik willekeurig; bijvoorbeeld op regel 7 dan wil ik dus dat de verwijzing automatisch op A2 staat.

Groetjes,
Jaqueline
 
Niet simpel.

Hoewel, zet dit eens in cel A1 van het 2e blad:

=ALS(RIJ()=1;WerkbladAlg!A1;INDIRECT("WerkbladAlg!A"&AANTALARG(INDIRECT("$A$1:$A"&RIJ()-1))+1))

Wigi
 
Hallo Jacqueline,

de $ tekens betekenen dat bij het kopieren altijd de originele cel blijft bestaan. Als je de $ tekens weghaalt dan zal het beter werken.

Als in blad 1 A7 staat Blad2!A1 dan zal met copieren naar A8 dit meeveranderen naar Blad2!A2

Succes

Ron
 
Ron

Dat zou idd niet zo moeilijk zijn om op te lossen. Probleem is dat de rij waarnaar gekopieerd wordt, niet gekend is. Zelfs als er gekopieerd wordt naar rij 1000, dan nog moet A2 uit het eerste blad gegeven worden.
 
Wigi,

De oplossing die jij hebt lijkt te lukken, alleen heb ik het probleem dat hij op het 1e werkblad niet naar A1moet kijken maar vanaf A10.
Heb de formule aangepast maar dan lijkt het niet meer te werken.


Niet simpel.

Hoewel, zet dit eens in cel A1 van het 2e blad:

=ALS(RIJ()=1;WerkbladAlg!A1;INDIRECT("WerkbladAlg!A"&AANTALARG(INDIRECT("$A$1:$A"&RIJ()-1))+1))

Wigi
 
Post eens je bestand, alles hetzelfde, maar dan zonder persoonlijke gegevens.
 
Hierbij het bestand, heb de eerder gegeven formule even weggehaald.

Uit het 2e blad wil ik C10 kopieren en op een willekeurige plaats plakken. En dan moet deze gevuld worden met de 2e waarde uit het 1e werkblad. Enz.
 
Laatst bewerkt:
Je komt in de problemen door de ID die er in kolom C staat. Moet die daar staan?
 
Het ID moet inderdaad op beide werkbladen in kolom C staan.
Het enige verschil is dat de ID's in het 2e werkblad niet allemaal onder elkaar kunnen komen maar soms met tussenruimte van 10 records of soms met 3 records.

Je eerder gegeven formule leek te werken, maar die formule gaat de fout in als er bijvoorbeeld 16 lege records boven staan.
 
In C10:

=INDIRECT("WerkbladAlg!C"&AANTALARG($C$1:$C9)-AANTAL.ALS($C$1:$C9;"ID")+17)

Wigi
 
Hoi WIGI,

Ben nu inderdaad wel een stapje verder thanks, het enige probleem dat we nu nog hebben is dat we kolom C ook gebruiken voor andere data.
Als we hier dus nu data invullen gaat het ID autom. met 1 omhoog.
 
Ja komaan zeg. Als ik een antwoord geef, krijg ik telkens een nieuw probleem. Dat maakt mensen ook niet echt geneigd tot helpen. Kan je ineens zeggen wat het volgende gaat zijn?
 
Ja komaan zeg. Als ik een antwoord geef, krijg ik telkens een nieuw probleem. Dat maakt mensen ook niet echt geneigd tot helpen. Kan je ineens zeggen wat het volgende gaat zijn?


Sorry hoor. Het leek mij duidelijk aangegeven door de grijze blokken, je hebt zelf gevraagd om de privacy gegevens weg te halen. De reactie van jou daar schrik ik nogal van.
Via een kennis werd ik naar deze site verwezen, omdat ze hier erg behulpzaam zijn.
Ik waardeer het daarom ook erg dat je me helpt, maar ik kan er toch verder ook niks aan doen?
 
Je kan toch van in het begin zeggen: kijk, dit is tekst, dit is leeg, enz. Dit en dit zijn extra moeilijkheden. Dat bespaart echt wel veel tijd hoor, niet in het minst voor jou.

Goed, ik zal later misschien nog eens een poging ondernemen.

Wigi
 
Begrijp je reactie.
Het mag geen excuus zijn dat ik nieuw ben, want in de realiteit zou ik al mijn wensen ook duidelijk uitleggen als ik iemand fysiek naast mij had zitten.
Ik zal er voortaan om denken. Toch fijn dat je er even nog naar wil kijken.
 
Allé vooruit. In C10:

=INDIRECT("WerkbladAlg!C"&SOMPRODUCT(AANTAL.ALS(WerkbladAlg!$C$17:$C$28;$C$1:$C9))+17)

Wigi
 
Goed, ik zal later misschien nog eens een poging ondernemen.
is wel erg laat geworden :D zie dat je om 4:31 nog gepost hebt. Dat betuigt toch zeker van een grote inzet om mensen te willen helpen met hun Excel probleem (problemen :shocked: ).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan