• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel , formulieren en power query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nellekuh

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2010
Ben bezig mijn handigheid met excel op te poetsen en uit te breiden.
Heb in Forms een vragenlijst gemaakt met als doel om als aanmelding te werken. Gekozen voor forms omdat er nog wat skips in vragen zitten. Alle antwoorden komen in een excelsheet. Tot zover geen probleem. Maar dan...... Ik moet de gegevens inzichtelijk maken, vergelijkbaar met een klantenkaart. Maar wel met verschillende criteria.

In power query een sheet aangemaakt die gegevens ophaalt. ben dat nog aan het verfijnen.
Allereerst loop ik tegen probleem aan dat als ik dit tweede zgn getransformeerde werkblad open, komen de nieuwste aanmeldingen er niet bij.

Dan wil ik nog formulieren in excel maken maar wel zo dat een lijst van de aanmeldingen die voldoen aan voorwaarden te zien is, dus bijv. alle mannen en vrouwen apart.

Daarna zal iemand dan bepaalde velden aanvullen met gegevens, bijv dag voorlichting Of gegevens wijzigen. Op welke manier zou ik dat kunnen realiseren?

Vroeger gebeurde in een werksituatie dat in acces, inclusief formulier. Maar de bestanden staan in sharepoint dus moet voor gebruikers en enkele externen te raadplegen zijn.

Wie wil eens meedenken? Hoef geen kant en klare oplossing, meer een wegenkaart ;) Of een voorbeeld van vergelijkbaar. Heb al lang gezocht maar de oplossing worden vaak te technisch, met meerdere bestand enz.

Van Excel --> Access? Een logische stap, omdat je in Access veel complexere systemen kan maken dan in Excel, met Referentiële Integriteitschecks etc. Andersom? Niet aan beginnen. Eerder je Access systeem upgraden naar een databasevorm die wél op SharePoint kan draaien, dan terug naar Excel. Ik neem aan dat jullie, als je een SharePoint server hebt draaien, dan ook wel mensen hebt rondlopen die je dat kunnen vertellen, en kunnen bouwen.

Ik neem aan dat jullie, als je een SharePoint server hebt draaien, dan ook wel mensen hebt rondlopen die je dat kunnen vertellen, en kunnen bouwen.

wat achtergrond, we zijn een vrijwilligersorganisatie en hebben ivm non profit regeling een licentie van Micrososft 365 Business Premium. Er is binnen onze groep geen "bouwer'' beschikbaar en ik kom met de basiskennis een heel end. Scharepoint is actief, eigenlijk alleen voor delen bestanden. We orienteren ons nog op verdere mogelijkheden.

Zou toch moeten kunnen met excel en op verschillende tabbladen alleen ophalen wat ze mogen zien? Omdat de lijst steeds aangepast wordt, zit ik nu te denken aan tabblad met horizontaal.zoeken formule erin. Als ik dan wat vogel met de layout en rechten , zou dat een nette lijst kunnen worden. Dus toch maar eens helemaal vooraan beginnen in plaats van een wens voor een profesionele uitstraling te prefereren boven kennis.

Aanvullend vraagje, als in in Excel op knop formulieren druk, krijg ik een heel net maar natuurlijk niet passend formulier. Hoe kan ik dat formulier overnemen om aan te passen? voorbeeld met fictieve gegevens en heeeeel summier
https://prnt.sc/1qvina7

Laatst bewerkt:
Plaatjes kun je gewoon uploaden (via Ga Geavanceerd), dus dat werkt op de lange duur wat makkelijker. Ze blijven dan tenminste zichtbaar. Wat je vraag betreft: als je bereid bent om de structuur van Access te verlaten, dan kun je uiteraard best in Excel wat maken. Of dat minder werk is, is nog maar de vraag. Ik zou toch een webbased database overwegen als ik jullie was.
Aan het ingebouwde formulier in Excel kun je verder niks sleutelen. Dat komt 'as is' uit de doos. Je kunt uiteraard zelf een beter formulier bouwen als je daar behoefte aan hebt. Daarvoor zijn ondertussen door andere helpers zat voorbeelden gemaakt die je kunt opzoeken en downloaden.

Is inderdaad heel veel werk. Dus een webbased database kinkt als een goede oplossing. Maar ik begrijp nog niet zo goed of daar mogelijkheden voor zijn binnen het pakket Microsoft365. Wil absoluut geen gebruik maken van zgn gratis software (o.a. ivm AVG) En googelend kom ik weer uit op access. Dus zit ik een rondje. Advies?

Ik heb wel Azure in het pakket. Nog nooit in verdiept.....

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan