• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel fouten in Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoApeldoorn

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2013
Goedemorgen,

Heb een klein probleem met voorwaardelijke opmaak.

Heb een blad met planning en een blad met medewerkers,
op het blad planning er zijn twee opmaak opties:

1 Aangeven of de reserve is ingezet, dus als de naam van de reserve ook in de planning voorkomt dan word de tekst donkergroen op lichtgroene achtergrond

2 Als er een naam word ingevoerd in de planning die niet in de medewerkerslijst staat dan word de tekst vet/wit met rode achtergrond

Bij de laatste gaat het mis, de namen van de eerste vijf medewerkers (A2 t/m A6) worden door de formule die de opmaak doet niet herkend en dus als niet geldig beschouwd.

Weet iemand hoe dit kan en wat ik fout doe?

Alvast bedankt

Bijlagen

Kopieer D6 t/m J6 > selecteer D2 t/m J5 > Plakken speciaal > opmaak

Ad,

Kopieer D6 t/m J6 > selecteer D2 t/m J5 > Plakken speciaal > opmaak

Gedaan, maar zie geen verschil, behalve dat de dubbele namen nu (in D2 t/m J5) ook verticaal worden geaccentueerd.
Kan je uitleggen wat het verschil zou moeten zijn?

De formule die ik nu in de voorwaardelijke opmaak gebruik is:

=ALS(VERT.ZOEKEN(C4;'Data planning'!$A:$A;1;WAAR)<>C4;1;0)

Alleen pakt hij van 'Data planning'!$A:$A A2 t/m A5 nu als ONWAAR terwijl deze dus wel WAAR zijn.
Verander ik WAAR in ONWAAR (wat logischer lijkt) dan worden de niet gevonden namen NIET geaccentueerd.

Alvast bedankt

Ik zie dat er in Module 7 en 8 codes hebt staan voor Voorwaardelijke opmaak , wat is daar de bedoeling van?

Ad,

Ik gebruik 3 voorwaardelijke opmaak:

Blad Planning:

1. Per regel staat er een voorwaardelijke opmaak voor accentueren van "inzet reserve", omdat dit per dag moet zag ik geen andere keuze dan deze opmaak per regel te doen.
2. Een check of de naam in de planning wel op de lijst van medewerkers voorkomt, zo niet dan moet deze ook gesignaleerd worden, dat is ook waar het mis gaat.

Blad Data Planning:

3. Per regel een voorwaarde om aan te geven waar de medewerker het meest is ingezet

De regels 1 "Dubbele in planning (Planningdubbele)" en 3 "Aangeven waar meeste inzet is geweest (Voorwaardelijkeopmaak)" heb ik in een Macro opgenomen om deze snel te kunnen herstellen indien een andere Collega door verkeerd gebruik van het bestand de opmaak heeft vernietigd. :shocked:
(Hetgeen regelmatig gebeurd)

Volgens mij staan de Macro's los van het probleem met regel 2 omdat dit een andere controle is.

Alle 3 zou ik kunnen opvangen door een extra cel achteraan te maken waar de data in staat, alleen leek mij de voorwaardelijke opmaak duidelijker.

Helaas is er nog geen oplossing gekomen die werkte, heb wel een "oplossing" gevonden door het blad medewerkers anders te sorteren, maar daardoor heb ik daar niet meer de gewenste volgorde met de coördinatoren bovenaan de lijst.

ik heb je VO's wat vereenvoudigd zodat je er met 2 in het ene werkblad en 1 in het andere werkblad klaar mee bent.
nullen hou je per werkblad ook onzichtbaar via bestand>opties>geavanceerd en dan in je werkblad dat vinkje weg.

Bijlagen

• Voorbeeld (4).xlsm
    Voorbeeld (4).xlsm
    110,5 KB · Weergaven: 29
  • Schermafbeelding 2021-04-05 080608.png
    Schermafbeelding 2021-04-05 080608.png
    62,3 KB · Weergaven: 37
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan