• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel gebruiken voor bijhouden scores

Status
Niet open voor verdere reacties.

PabloE

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2015
Berichten
6
Hallo,

Onlangs ben ik begonnen met het bijhouden van een 'toto' voor eredivisieuitslagen.. het puntensysteem is als volgt:
1 punt voor juiste voorspelling aantal doelpunten thuisspelende team
1 punt voor juiste voorspelling aantal doelpunten uitspelende team
1 punt voor juiste voorspelling winnaar wedstrijd / gelijkspel
5 punten indien hele score juist is voorspeld.

Nu wil ik het zo in excel hebben dan, wanneer ik de voorspelling heb ingevuld, ik alleen de daadwerkelijke einduitslag hoef in te vullen en dat excel dan zelf berekent hoeveel punten moeten worden toegekend.

Bv.

PSV - FC Groningen Eindstand: 3-1, voorspeld 2-1, dus 2 punten (immers 1 punt winnaar plus 1 punt voor voorspelling doelpunten uit spelend team)

Ik heb mij proberen te verdiepen in de ALS DAN formules, maar dat wordt mij niet helder..

Iemand tips/idee?

Dank!
 
Je wordt in het algemeen beter en sneller geholpen als je zelf een voorbeeld of een opzetje plaatst.
Mgoed. Zo wellicht:
 

Bijlagen

  • Toto.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 449
Je wordt in het algemeen beter en sneller geholpen als je zelf een voorbeeld of een opzetje plaatst.
Mgoed. Zo wellicht:

Excuus! Je hebt mijn idee wel goed in excel neergezet!

Het werkt precies zoals ik wilde, enorm bedankt! :)
 
Had nog een andere maar vond die van Timschel toch beter.
ik heb plaats ze toch nog even na die van Tim
 

Bijlagen

  • Kopie van Toto (van Timschel).xlsx
    10 KB · Weergaven: 164
Het kan nog korter:
PHP:
=((C3=E3)+(D3=F3))^2+(POS.NEG(D3-C3)=POS.NEG(F3-E3))
 
Wedervraag..

Hallo allen,

Nu ben ik de vorige keer goed geholpen met mijn vraag, maar nu wil ik mijn score wat uit gaan breiden. Daarvoor probeer ik de formule te begrijpen die mij gegeven is, maar daar word ik niet veel wijzer van, anders dan dat de formule e.e.a. tegen elkaar afzet en punten geeft wanneer een saldo positief is (1 punt).

Nu wil ik het volgende bereiken. In het voorbeeld heb ik de wedstrijd Vitesse - FC Twente gepakt. Primair was de bedoeling:
1 punt indien aantal doelpunten thuis spelend team correct is voorspeld
1 punt indien aantal doelpunten uit spelend team correct is voorspeld
1 punt indien winnaar correct is voorspeld
5 punten indien gehele uitslag correct is voorspeld

Nu wil ik graag dat:
3 punt indien aantal doelpunten thuis spelend team correct is voorspeld
3 punt indien aantal doelpunten uit spelend team correct is voorspeld
1 punt indien winnaar correct is voorspeld
5 punten indien gehele uitslag correct is voorspeld

Dit krijg ik niet voor elkaar met de huidige formule (zie bijlage). Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Alvast bedankt voor de moeite!!
 

Bijlagen

  • VOORBEELD.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 115
Bij deze aangepast.
 

Bijlagen

  • Kopie van VOORBEELD PabloE.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 106
Of zo:
 

Bijlagen

  • VOORBEELD PabloE.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 126
Wow snelle reacties!!!

Het werkt zoals gehoopt en ik ben uit de brand! Dank voor de vlotte reacties :)
 
Hey allemaal..

Hopelijk mag ik verder zeuren. Ik probeer de formule te begrijpen, of te veranderen om bepaalde keuzes te kunnen maken.

Het is nu zo dat er 1 punt wordt toegekend indien winnaar correct is voorspeld. Wat nou als ik dat aantal punten omhoog wil brengen, wat verandert er dan in de formule?

Het eerste deel van de formule snap ik, indien beide voorspellingen overeenkomen krijgt men 5 punten.
Het volgende deel geeft aan dat er drie punten worden behaald indien 1 vd 2 doelsaldi goed is voorspeld..

Dat laatste deel snap ik geen hout van. Kan iemand mij daar verder mee helpen??
 
Je kijkt denk ik naar deze formule:
Code:
=ALS(EN($D2=F2;$E2=G2);5;(($D2=F2)+($E2=G2))*3+[COLOR="#FF0000"](POS.NEG($E2-$D2)=POS.NEG(G2-F2))[/COLOR])
Het rode gedeelte bepaalt of de uitslag (winst, gelijkspel, verlies) juist voorspeld is en kent eventueel een punt toe. Als je hier 2 punten voor toe wilt kennen moet je die term met 2 vermenigvuldigen:
Code:
=ALS(EN($D2=F2;$E2=G2);[COLOR="#FF0000"]6[/COLOR];(($D2=F2)+($E2=G2))*3+[COLOR="#FF0000"]2*(POS.NEG($E2-$D2)=POS.NEG(G2-F2))[/COLOR])
Voor meer informatie over de functie POS.NEG verwijs ik je naar de excel-help (F1).

Nog iets: een bewerking van de vorm (A=B) geeft een uitkomst WAAR of ONWAAR. Je kunt er ook mee rekenen. WAAR wordt dan 1 en ONWAAR wordt 0. Hier wordt in de formule enkele keren gebruik van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan