• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Excel geen SOM in taakbalk

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Ik heb een Excel bestand, waarin voor elke kolom onderaan de taakbalk zowel AANTAL als SOM staat.
Maar 1 voor kolom wordt alleen AANTAL weergegeven.

In die kolom staan alleen getallen, zonder lege cellen. Celeigenschap staat op Standaard, maar ook als ik die wijzig
naar Getal komt onderaan geen SOM te staan.

Sterker nog: Als ik een formule =SOM(A1:A10) op de cellen loslaat, komt er 0 te staan als resultaat, i.p.v. de optelling.

Iemand een idee, hoe ik in de ene kolom weer zowel AANTAL als SOM kan krijgen in de taakbalk?

Frans

Als de SOM formule niet werkt, dan zal de SOM in de taakbalk uiteraard ook niet werken. Ik vermoed dat de getallen in de cellen niet als getallen worden gelezen. Een simpele manier om dat te zien is aan de celuitlijning. Getallen staan altijd rechts uitgelijnd, tekst links. Met de uitlijning op Standaard zou je dat dus moeten kunnen zien. Wat in ieder geval helpt: in de eerste cel met een getal gaan staan, op <F2> drukken, dan <Enter>. En dan de volgende rij. Dan wordt de waarde opnieuw ingelezen, en is een getal dus weer echt een getal. Dan zou ook de formule weer wat laten zien.

Dank je, dat is inderdaad wel het probleem en de oplossing, alleen zijn het enorm lange kolommen.
Per cel <F2> en enter is bijna ondoenlijk.
De 1e cel doortrekken qua opmaak werkt ook niet.

Is er een manier om alle cellen in die kolom in 1 x aan te passen zodat het als getallen gelezen wordt?

Frans

Wat had je gedacht van een voorbeeldje?

Goed idee, bij deze !
Even 5 cellen gekopieerd, maar de laatste kolom is erg lang, dus cel voor cel met <F2> aanpassen is niet te doen.

Frans

Bijlagen

het is inderdaad zoals OctaFish al aangaf tekst en geen getallen
Selecteer de alleen deze kolom en daarna Tekst naar Kolommen en de tekst is omgezet naar getallen

Selecteer de hele kolom
Ctrl-C
Rechtermuisknop op de kolomkop
Plakken speciaal
Vermenigvuldigen aanvinken
Ok

Terug
Bovenaan Onderaan