• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - Grafiek aanpassen via een macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjangtitulaer

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2018
Beste allemaal,

Zie bestand: “Voorbeeld - Grafiek.xlsx”

Ik heb de volgende vraag:
Als in werkblad “Tabel omzet” de nieuwe weekomzetten worden ingevoerd, zou ik graag hebben dat de grafiek in werkblad “Grafiek omzet” als volgt wordt aangepast:

1. De categorie waarde (x-as) wordt aangepast zodat de nieuwe week in de grafiek wordt opgenomen.
2. De gegevens-labels van alleen eerste en de laatste week worden afgebeeld.
(als alleen de categorie waarde (x-as) wordt aangepast zodat de nieuwe week in de grafiek wordt opgenomen, dan worden ook de gegevens-labels van de voorlaatste week afgebeeld en dat is niet de bedoeling)

Heeft iemand hiervoor een macro in de aanbieding?

Alvast bedankt,
M.v.g. Sjang Titulaer

Bijlagen

Verwijder alle lege rijen in de tabel en zet in de grafiek bij gegevens selecteren =Tabel1 en druk OK.
De grafiek past zich automatisch aan.

Laatst bewerkt:
Hallo Harry,

Bedankt voor uw antwoord.

Punt 1 wordt zo opgelost, dank daarvoor.
Punt 2 blijft dan nog open want de omzetten (gegevens-labels) van de voorgaande week worden dan nog steeds afgebeeld in de grafiek.

Grtz Sjang

Laat alles maar staan zoals het in je bijlage is.

De code plaatsen in het blad waar de grafiek staat.
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
With Sheets("Tabel omzet").ListObjects(1)
  ChartObjects(1).Chart.SetSourceData .DataBodyRange(.ListRows.Count, 2).End(xlUp).Offset(-1, -1).Resize(2, .ListColumns.Count)
End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Hallo Harry,

Hele goeje.
Deze code ga ik in diverse grafieken integreren en dat scheelt mij dan weer een hoop werk, dank daarvoor.

Grtz Sjang

Graag gedaan Sjang (familie van ....?).

Je vraag als opgelost markeren kun je in je openingspost doen.
B.v.d.

Hallo Harry,

Verre familie van Chriet, hij komt uit Hout-Blerick en ik uit Blerick.
Deze maand krijgt hij trouwens een innovatief monument in zijn geboorteplaats.
Het wordt een grote ouderwetse beeldbuis van 2,2 meter hoog en 1,4 meter breed.
Daarop zullen voorbijgangers een Titulaer in animatievorm zien die met het originele stemgeluid uitspraken doet over onder meer sterrenkunde, ruimtevaart en technologie
Chriet.png

Nogmaals bedankt en ik markeer de vraag als opgelost.

Grtz Sjang

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan