• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Excel hyperlink opent met verkeerd programma

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Herman2000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2025
Goedendag,
Ik werk met een Excel sheet met daarin hyperlinks om snel e-mails naar personen te kunnen sturen. Vandaag toen ik een hyperlink selecteerde kwam de laptop opeens met de vraag welk programma ik wilde gebruiken om de hyperlink te openen. Per ongeluk selecteerde ik Microsoft Edge i.p.v. Outlook (beide blauw icoon) en vervolgens klik ik natuurlijk op "altijd" :-(
Dus nu als ik een email wil versturen via de hyperlink wordt mijn internet browser gestart i.p.v. outlook. Wie weet hoe ik dit weer kan herstellen? Mij is het nog niet gelukt.

Ik denk
  • Open Instellingen (druk op Win + I).
  • Ga naar Apps > Standaard-apps
  • Klik op de huidige standaardapp (waarschijnlijk Microsoft Edge) en wijzig dit naar Outlook.

Lees onderstaande eens:
Ik had een e-maillink in een Excel-spreadsheet en toen ik erop klikte, vroeg het programma hoe ik de link wilde verwerken. Ik gaf per ongeluk aan dat ik NIET wilde dat Microsoft Outlook links verwerkte. Nou, er is geen rechtsklikken op de hyperlink om het programma te wijzigen dat dingen verwerkt. Echter, Configuratiescherm - Alle Configuratiescherm-items - Standaardprogramma's - Standaardprogramma's instellen en vervolgens Outlook (bureaublad) - Standaardinstellingen voor dit programma kiezen had mijn antwoord. Toen ik keek naar het standaardprogramma dat was ingesteld om mailto-links te verwerken, was het niet Outlook.

Om het nog eens te zeggen, ik moest via het Configuratiescherm naar een aantal hoofdbesturingen voor Outlook zelf gaan. Het is niet wat ik had verwacht, maar het vereiste geen programmeertaal. En iemand die nieuw is bij Microsoft zou zelfs kunnen denken dat dit een intuïtief proces is.

Ik vermoed dat het antwoord op de vragen van andere mensen is dat ze naar Configuratiescherm-Alle Configuratiescherm-onderdelen-Standaardprogramma's-Standaardprogramma's instellen moeten gaan en vervolgens het programma moeten selecteren dat de onderdelen moet afhandelen. Kijk dan of ze dat programma als standaard kunnen instellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan