• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel kenner gevraagd..

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik heb in de bijlage een probleempje geplaatst..

Het moet een namenlijst worden waar de aantallen automatisch aangepast moeten worden. Volgens mij is dit wel mogelijk, maar ik heb even met de AANTAL-formule zitten stoeien, maar die telt voor zover ik kan zien alleen cijfers. Wat de bedoeling is:

In A13, C13 etc moeten het aantal mensen worden opgeteld in totaal. En in B13/14, D13/14 etc moeten het aantal jongens en meisjes onderscheiden worden. Wie o wie kan me even helpen????

Helemaal super...
Heel erg dank je wel..
T is een aardige formule in die B13/14... onwijs bedankt!

Ik heb toch nog wat aanvullende vragen. Ik heb de bijlage weer toegevoegd om eea duidelijker te maken.

Ik hoop dat iemand me weer even kan helpen.
Nog twee probleempjes:

1. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk een klassenlijst ontstaat. Als je nu op het tabblad van bijv. groep 1-2 A kijkt, zie je tussen de leerlingen een aantal 0-en. Ik krijg het niet voor elkaar deze er uit te halen. Het is de bedoeling dat leerlingen die op het tabblad TOTALEN bijgetypt worden automatisch op het tabblad van de groep komt te staan. En het mooiste is dan natuurlijk dat deze leerling onder de laatste leerling geplaats wordt. Moet ik dan ipv een =-teken een formule maken met Verticaal zoeken? Nu komt nl de leerling die in B36 getypy is helemaal niet op de lijst. Het moet een klassenlijst worden van 32 leerlingen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

2. Op de groepslijsten (tabblad groep 1-2 A bijv) probeer ik het aantal jongens en meisjes te tellen. Dat doe ik met een AANTAL-formule. Maar hij telt ook alle lege vakjes op. Het is de bedoeling dat alle vakjes opgeteld worden met een X erin.

Ik hoop dat iemand zijn deskundig oordeel nog een keer wil gebruiken.

Is dit wat je graag wil?
Zie bestandje.

Bijlagen

Het tweede deel van de vraag is opgelost.. Thanks..

Het eerste gedeelte nog niet. Ik zou het heel mooi vinden als de leerling die nu op nummer 16 staat (in groep 1-2 A) gewoon aansluit achter de laatste leerling (in dit voorbeeld dus onder de leerling Oefenen. Zodat je 1 doorlopende lijst krijgt zonder witte tussenruimte. Ik heb ook al heel wat zitten proberen, maar ik kreeg het niet voor elkaar.

Zo moet het goed komen.

Ik heb blad Groep A voor je gedaan, probeer voor jezelf om blad Groep B te maken.
Heb de hulpkolom J al voor je gedaan.
Voorwaarde is dat de 1 in cel A1 van tabblad Groep A erin blijft staan.
Kolom B is een matrixformule, dus afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
De accolades komen dan automatisch.
Als het niet lukt, hoor ik het wel.

De extra kolommen die ik heb ingevoegd kun je verbergen.

Succes.

Bijlagen

Geachte H.S.
Diep respect.. Wat een formule..
Ik ga er vanavond even goed naar kijken.. Maar voor dit al heel erg bedankt.. Als ik het vlug bekijk ziet het er heel indrukwekkend uit. Waar komt die 1 uit de hulpkolom weer terug? Die zie ik zo snel niet in de formule staan. En als ik het goed begrijp zul je die 1 altijd moeten typen achter een nieuwe leerling. Ik kan de kolom dus niet verbergen, want de lijst wordt ingevuld door iemand die nog minder van excel begrijpt als ik..
Thanks.. ik ga vanavond even ploeteren!

Mits een kleine aanpassing aan de overigens perfecte formule van HSV heb je geen hulpkolom meer nodig :
Code:
=ALS(AANTALARG(Totalen!$D$3:$D$100)-AANTAL(Totalen!$D$3:$D$100)+RIJ($B$5)>RIJ();INDEX(Totalen!$D$3:$D$100;KLEINSTE(ALS(ISTEKST(Totalen!$D$3:$D$100);RIJ(Totalen!$D$3:$D$100)-RIJ(Totalen!$D$3)+1;"");RIJ()-RIJ($B$5)+1));"")

Opgelet : Eveneens matrix formule !

Laatst bewerkt:
Ik vind jullie echt heel knap!
Even voor mijn kennis.. Wat is het verschil tussen een matrix formule en een gewone formule? Of wordt dat te ingewikkeld om kort uit te leggen?

Gime..
Als ik jouw formule gebruik, lukt dit idd in de cel voor de eertste leerling (Laura), maar wanneer ik de vulgreep hanteer, lukt dit niet meer bij de overige leerlingen..

Perfecte formule GiMe, zonder hulpkolommen. :thumb:
Heb het aan m’n verzameling toegevoegd. :D

Daan,

Je hebt waarschijnlijk de formule gekopieerd van GiMe, maar niet afgesloten met Ctrl+Shift+Enter.

Dan pas doorvoeren.

Succes.

T is me gelukt... hihi.. Ik heb m voor groep B ook af... Als jullie in het vervolg wat willen weten.. ik ben expert nu.. hihi.. (grapje hoor)..
Nu nog 6 groepen.. dan ben ik klaar...

Very thanks....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan