• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel koppeling tussen werkbladen automatisch veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

FGMdeGroot

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2012
Ik wil graag dat als ik een werkblad kopieer van bijvoorbeeld werkblad 2 naar 3, dat de koppelingen van blad 2 naar blad 1 veranderen in koppelingen van blad 3 naar blad 2 zonder dat ik in iedere cel de koppeling moet veranderen. En dat geld ook voor 4->3,5->4,6->5 enz.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is ik heb het desbetreffende bestand toegevoegd.

met vriendelijke groet,
Frans de Groot

Bekijk bijlage Toeslagen calculatie 2012-01 weekroosters3.xls

Waarom 52 werkbladen als het ook op 1 kan?

Dat maakt alles een stuk eenvoudiger ook als je straks misschien een jaar totaal wilt hebben.

Hier een klein voorbeeldje (werkbald 12wk01) met 3 weken die eenvoudig door te kopiëren is.

Bijlagen

Bedankt voor je snelle reactie.
Het probleem is dat er nog een paar van de zelfde kolommen onder komen en naast dat er iedere week een nieuw tabblad wordt gekopieerd, wordt deze ook afgedrukt om handmatig de lijst te kunnen invullen (ik wil nl. niet dat iedereen bij de computer kan).

met vriendelijke groet,
Frans de Groot

Rijen en kolommen kun je toch gewoon toevoegen en je kunt toch ook afdrukbereik kiezen.

Ik vind dat je dezelfde gegevens op zo min mogelijke plaatsen in een bestand moet zetten.

Dit voorkomt fouten en maakt een bestand een stuk overzichtelijker, sneller en eenvoudiger te onderhouden.
Je hoeft een verandering immers maar op 1 plaats door te voeren en hoeft dus niet na te denken op welke plaatsen dezelfde gegevens nog meer staan.

Ook berekeningen worden eenvoudiger.

Voor wat je wilt heb je vba nodig en dat is nu net niet mijn sterkste punt.

om fouten te beperken/voorkomen heb ik ook een aantal controle vergelijkingen/formules erin geplaatst.
daarnaast worden later cellen beveiligd en op het basisblad een uitleg gegeven van waar de gegevens in de desbetreffende cel voor staan en wat het doel of de bron is.

maar goed is er dan iemand die mij kan helpen met vba want daar snap ik niets van.

frans

Je wil Excel als database en rekenprogramma gebruiken.
Dat is een prima idee, maar dan moet je Excel ook zo inrichten.
Maak een onderscheid tussen de database (kale gegevens), de berekeningen (formules), de userinterface voor de invoer/wijziging van gegevens in de database en de presentatie aan de gebruiker.
Nu probeer jij al deze vier eigenschappen in 1 vorm te persen.
Is niet handig, is kwetsbaar en kost veel hoofdbrekens.

Gebruik 1 werkblad voor de database: ruimte genoeg voor 1 heel jaar en 20 werknemers.
Gebruik 1 userform om de invoer/wijziging van databasegegevens te begeleiden.
Gebruik 1 werkblad met formules voor berekeningen (de koppelingen vanuit de database blijven dan altijd constant).
Gebruik 1 werkblad met opties voor de weergave van bepaalde gegevens uit de database : per werknemer, per week/maand/jaar,etc. via tabellen, draaitabellen, grafieken etc.

Op deze manier voorkom je de vraag die je nu hebt gesteld.
Structureren gaat het programmeren vooraf.

Dat is zeker interressant wat je nu zegt alleen toen ik dit bestand aan het maken was ben im pas dieper ingegaan op de formules die ik heb gebruikt. Dus in heb werkelijk waar geen idee hoe ik er een database van zou moeten maken.

Ik zoh best wel eens een excel cursus wille doen waar dat soort dingen allemaam aan bod komen maar ik heb er geen tijd voor. En zou niet weten waar of bij wie.

Grtz,
Frans

Waarom gebruik je niet 'Vervangen':
CTRL-F, kies voor 'Vervangen', geef in welke tekst (in de formule) vervangen moet worden (bijv. 'Blad1'), geef in waar je het mee wilt vervangen (bijv. 'Blad2') & kies 'Alles vervangen'. Zo vervang je de formules van een heel blad in 1 keer.

Dat is een zeer waardevolle tip koster daar ga ik zeker wat mee doen toch hoop ik nog wel dat ik mijn idee een keer kan toepassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan