• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel koppeling verbreken lukt niet, tools forum geprobeert!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fheitkonig

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2014
Ik heb een excel map die steeds bij openen aangeeft bij openen dat er een koppeling niet bijgewerkt kan worden.

Ik heb inmiddels de koppeling in het menu koppelingen weergeven gevonden, het bestand op de goede plek gezet (waar de map naam naar verwijst) en vervolgens geprobeerd de koppeling te verwijderen.

Het verwijderen lukt echter niet. Als ik met de tools die in het forum staan ga zoeken naar de koppeling staat deze nergens vermeld, m.a.w., ik kan ook niet naar een cel gaan oid om de koppeling te verwijderen.

Als het bestand er wel is en op de goede plaatst staat zie je bij status controleren van onbekend naar OK veranderen. Dus als het bestand er is denkt Excel dat alles goed is, als ik er naar zoek kan ik niks vinden, vreemd.

Weet iemand een oplossing om een niet bestaande koppeling toch te verwijderen? Ik wil dit bestand versturen zodat anderen het kunnen gebruiken maar vind het niet zo mooi dat bij openen steeds een foutmelding komt.

Ik weet niet hoe complex het bestand is maar je kan de weergave even aanpassen zodat je kan welke formule in welke cel staat. Hiermee kan je de boosdoener opsporen. Voor XL-2007 Opties voor Excel --> Geavanceerd --> "vlaggetje" aanzetten voor formules weergeven blabla.

Het tonen/niet tonen van de formules in een cel kan ook met de toetscombinatie CTRL-T.

Helaas, helaas, was het maar zo makkelijk...

Er is nergens in de xlsm een verwijzing naar deze koppeling te vinden, behalve bij het opstarten en in het koppelingen overzicht.

Als ik een tool gebruik die alle verwijzingen / koppelingen zichtbaar maak, staat er niks. Het verwijderen van de koppeling in het koppeling overzicht lukt niet.

Nog andere tips?

Weet je wat een .XLSM inhoudt? Zo ja, dan moet je waarschijnlijk de code een beetje aanpassen. Zo nee, dan het bestand opslaan als .XLSX Of beter nog het bestand hier uploaden.

ik sla de xlsm op omdat ik diverse macro's gemaakt heb die anders niet werken. In de code kan ik niks vinden wat verwijst naar een ander bestand. Bestand uploaden doe ik niet graag gezien de informatie die er in staat.

Ik heb een oplossing die mij niet zo aanstaat. Bestand opslaan als Excel 2003, dan is de koppeling eruit maar ook mijn grafieken en andere berekeningen werken nog maar deels..

Bestand weer opgeslagen als xlsm en dan is de koppeling er nog steeds uit. Alleen blijft ook de grafiek weg en bepaalde berekeningen met macro's moeten allemaal opnieuw gemaakt worden.... Dus een goede tip voor het oorspronkelijke xlsm bestand blijft zeer welkom.

Wat VenA al zei. Als het geen probleem is m.b.t. de inhoud, upload het bestand hier dan eens zodat we mee kunnen kijken.

Zitten in het bestand ook koppelingen die je wilt bewaren?
Onderstaande code verwijderd alle Excelkoppelingen naar andere bestanden.

Code:
Sub VerwijzingenVerbreken()
    For Each Link In ActiveWorkbook.LinkSources
        ActiveWorkbook.BreakLink Link, xlLinkTypeExcelLinks
    Next

End Sub
Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Dag Roncancio, bedankt voor de tip. Helaas werkt deze optie ook niet. Het lijkt wel een spooklink die er niet is maar wel tot een error bij openen leidt.

Heb je nog andere opties?

Groet,
Ferry

Post dan eens je VBA-code en dan vooral deze in ThisWorkbook en de auto-open events.

Code:
Sub deleteConnections()
For Each cn In ThisWorkbook.Connections
    cn.Delete
Next
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Helaas geen enkel verschil. Het lijkt wel een spookkoppeling die er niet is maar wel voor verstoring zorgt.

Ik heb je macro toegevoegd in de worksheet als module en dan uitgevoerd, neem aan dat dat voldoende had moeten zijn?

Sla een copy vh bestand eens op zonder macrocode als xlsx
Kijk eens of je die melding nog steeds krijgt.

Gebruik je gedefinieerde namen <Ctrl> + <F3>. Zo ja, dan kan je hier eens kijken of er naar een ander bestand verwezen wordt. Anders zou de code van @Roncancio gewoon moeten werken.

Zowel opslaan als xlsx als in ctr-f3 gedefinieerde namen werkt niet of staan geen verwijzingen.

Dus heb je nog 2 keuzes:
Opbergen als niet prettig werkend(of accepteren) of uw bestand posten.

Opgelost. Niet heel sjiek maar het werkt afdoende.

tab waar probleem in zit verplaatst naar nieuw document o.b.v. excel 2003 (zoals eerder aangegeven) en daarna tab weer terug in oorspronkelijk bestand.
De macro's weer toegevoegd en alles werkt zonder hinderlijke openingsscherm over koppelingen.

Allen bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan