• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel-lijst filteren op basis van een voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

maham

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2007
Hallo!

Ik heb een uitdaging:
Ik heb in een werkblad twee lijsten.
Lijst A bevat meerdere secties, lijst B bevat meerdere categorieën
In A1 kan men kiezen uit lijst A
In B1 kan men kiezen uit lijst B

Nu wil ik graag dat als men in A1 kiest voor een sectie, in B1 alléén de categorieën gekozen kunnen worden die bij de betreffende sectie horen. De lijst met categorieën moet dus gefilterd worden op basis van de waarde in A1.

Ik wil dit graag in Excel doen, maar ik vermoed dat het niet mogelijk is zonder te programmeren. Ik weet niets van VBA e.d.

Alvast bedankt!

Kun je een voorbeeldbestandje posten? (zonder gevoelige data natuurlijk)

Dat is nu even moeilijk, zal ik vanavond doen.
Bedankt alvast!

Rudi,
Ik heb je bestand bekeken. Het principe is duidelijk, maar het werkt niet. Als ik een andere sectie kies wijzigt de lijst met categorieën niet.

Finch,
Ik heb je blog gelezen, en nog eens gelezen, en ik moet het nog eens lezen, want het is een hele kluif! Maar dit is wel de manier. Bedankt voor de heldere uitleg. Hier ga ik mee aan de slag.

Haast en spoed is zelden goed (mea culpa)
Bijgewerkt voorbeeld met een woordje uitleg

Mvg

Rudi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi Rudi,

Nu werkt ie. Met de uitleg van Finch kon ik echter al uit de voeten. ik weet nu hoe het werkt.
In ieder geval bedankt voor de moeite! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan