• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel loopt steeds vaker vast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Helaas is dit probleem niet zomaar reproduceerbaar.

Om een en ander wat te schetsen:

Ik werk dagelijks uren in dit bestand en kopieën daarvan
Sinds eind november is het mij 18x overkomen. Komt neer op ± 1x per 2 dagen (maar soms wel een paar x achter elkaar)
Het treedt op bij volstrekt willekeurige handelingen op volstrekt willekeurige plekken.

Het bestand delen ligt wat moeilijk omdat het geheel bedrijfsspecifiek is en nogal omvangrijk.
....en omdat het probleem nauwelijks is te pinpointen zit ik me ook af te vragen of dat een oplossing dichterbij brengt.

Mijn vaststelling dat het zich óók in het nieuwe bestand voordoet moet ik trouwens iets nuanceren.
Ik bedenk me namelijk dat ik tegelijkertijd ook het oude bestand open had. Daar zou het natuurlijk ook vandaan kunnen komen. (die boek ik met potlood in als opluchting :))

Excel bevriest

...inmiddels kom ik er op terug, óók met alleen het nieuwe bestand open is het mij vanmorgen overkomen dat excel "bevriest"
Excel afsluiten en opnieuw openen. En verder geen schade of gegevens weg. Probleem van beperkte omvang vind ik.
Maar ik heb helaas collega's die hier flink theater over kunnen maken, dus ik maak me wel zorgen...

't zou mooi zijn als dit als een Excel-probleem geïdentificeerd zou kunnen worden.
...of dat ik er een vinger achter zou krijgen of er met mijn bestanden zelf iets aan de hand is.
Voorbeeld volledig uploaden met allemaal bedrijfsgegevens er aan en in is helaas geen optie.
Een volledig uitgekleed bestand zou kunnen, maar goeie kans dat dan een eventuele bug er mee uit is gegooid.
Probleem is dat het zich volledig random en zeldzaam voordoet.
(gemiddeld 1x per paar dagen bij een paar uur per dag er in werken)

Meer mensen met dit soort ervaringen?

...nog wat achtergrond informatie:
Op ons bedrijf draait alles op office 365
Thuis werk ik met office 2010 en ben ik dit probleem (nog) nooit tegen gekomen terwijl ik daar ook best wel wat uurtjes heb gemaakt.

Laatst bewerkt:
Als het belangrijk genoeg is kun je beter een professionele, betaalde dienstverlener inschakelen, die ter plekke het bestand kan testen.

Ik ben het met snb eens. er zijn hier meerdere mensen die dat soort werk doen (waaronder ondergetekende)

Ik gun je de handel graag.

Ik zal het zeker inbrengen maar op dat punt zit ik niet op de beslisstoel.

Omdat ik thuis waar ik lokaal werk (nog) nooit een probleem heb gehad begin ik wel steeds meer het gevoel te krijgen dat het iets met de inrichting/structuur op ons bedrijf te maken heeft.

Er zijn in de loop van het vorige jaar een aantal veranderingen geweest qua servers en qua inrichting.
Terug redenerend is het ook ongeveer sindsdien dat dit soort problemen begonnen op te duiken.

De overgang naar office 365 was een jaar eerder aangezien ik op het web geen vergelijkbare klachten tegenkom in combi met 365 denk ik dat we daar als oorzaak weinig waarschijnlijkheid aan hoeven toe te kennen.

Waar staat dat bestand opgeslagen? In OneDrive for business, of Sharepoint?
En voordat je het probleem had, waar stond het toen?

Het is altijd bij ons gebleven op onze eigen server.
...maar wel een nieuwe server en een nieuwe systeembeheerder met veel nieuwe ideeën...

Werken meerdere mensen hier tegelijk in? En gebruik je daarbij de werkmap delen optie?

óók met alleen het nieuwe bestand open is het mij vanmorgen overkomen dat excel "bevriest"

Wat ik mij afvroeg is of Office 365 geen log-systeem/event viewer heeft? Speelt 32/64bits geen grotere rol? Cortana en Dynamic Data Exchange (DDE) uitgeschakeld?

Is deze tool nog beschik-, bruikbaar?

?
Code:
rebuilding the Windows 10 indexes. See Control Panel -> indexing options -> advanced -> rebuild

?
Code:
What happens is the Freeze Panes row value gets corrupted and is a value greater than the current screen height. All you have to do is View-->Freeze Panes-->Unfreeze Panes, and then set the re-freeze at the correct value.

Excel 2016 64bit freezes often on several office computers.

RAM en virtueel geheugen in orde? chkdsk /f en sfc /scannow uitgevoerd?

Top Ten Tips To Speed Up Your VBA Code.

Laatst bewerkt:
"oplossing"

Even een update van dit probleem:

Ik heb een poos systematisch bijgehouden wat er gebeurt en wanneer dit gebeurt.
Hierbij is gebleken dat het soms voorkomt dat het probleem zich tegelijkertijd bij meer dan 1 gebruiker voordoet die dan ook nog eens in verschillende soorten Exceldocumenten werken.

....waarmee vanaf nu onze flink overbelaste fileserver prominent in het verdachtenbankje terechtgekomen is.
Deze server is (anders dan ik dacht) nog niet fysiek vervangen, de nieuwe is er al wel een poos.
Maar de systeembeheerder durft het nog niet aan omdat hij de impact daarvan nog niet goed in kaart heeft.

Hiermee is het probleem waarmee ik hier kwam dus niet opgelost, maar ik ben er geen eigenaar meer van :)

Mijn vraag ga ik daarom maar als opgelost markeren, bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan