• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Macro: groeperen van rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaasgaaf

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2009
Berichten
12
Ik wil een Macro maken die in een werkblad alle rijen groepeerd die gekenmerkt zijn met een bepaald "level". De range van de levels is van 0 t/m 6.
In de bijlage zie je op Blad 1 hoe het er oorspronkelijk uitziet.
Blad 2 is het resultaat hoe ik het uiteindelijk wil hebben.
Deze bijlage is een kleine versie van de oorspronkelijke file.

Zoals je ziet weet ik hoe dit handmatig moet gebeuren.
Als voorbeeld: level 6 aaneengesloten Rijen Selecteren, Data, Overzicht, Groeperen en het plus teken verschijnt bij de level 5 rij erboven (instelling).
Maak gebruik van Excel 2003 (Nederlands).

Kan iemand mij aan zo´n soort Macro helpen? Ik ben net gestart met Macro´s, dus graag een antwoord in Jip en Janneke taal :)

Alvast bedankt !

MVG, Kaasgaaf
 

Bijlagen

  • Map1_24-07-2009.xls
    32,5 KB · Weergaven: 289
Welkom op het forum.

Ik vind de opbouw van je dataset niet zo handig. Je maakt voor ieder level een aparte kolom en in de kolom vul je dan nog een keer het level in. Da's een beetje dubbelop volgens mij.

Als je in kolom A het level neerzet dan kun je met een macro'tje (Worksheet_Change) vrij makkelijk hetgeen bereiken wat jij volgens mij wil. Je kunt de gezochte waarde invullen in cel L1, daarna worden automatisch de betreffende rijen getoond. Alles weergeven = een "*" in cel L1 plaatsen

Dit is de code
Code:
[COLOR="Blue"]Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Not Intersect(Target, Range("L1")) Is Nothing Then           ' Als er een andere cel dan L1 wordt gewijzigd, doe dan niets
   Application.ScreenUpdating = False                           ' Schakel scherm bijwerken uit
   Selection.AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Range("L1").Value  ' Pas Autofilter toe op de eerste kolom met als filter de waarde van cel L1
   Application.ScreenUpdating = True                            ' Schakel scherm bijwerken weer in
End If

End Sub[/COLOR]

Zie ook bijgaand bestand
 

Bijlagen

  • Map1_24-07-2009(2).xls
    29,5 KB · Weergaven: 272
Bedankt Gert,

In kolom A de levels plaatsen lijkt me inderdaad slim, tot daar kan ik je volgen.
Dit heb ik ook met het bestand gedaan en het werkt wat jij hebt gemaakt.
Je hebt het over de "gezochte waarde" maar ik zoek helemaal niets.

Het "enige" dat ik wil, is dat een Macro automatisch al die uitklap (+) structuren genereerd (zie blad2 die ik verstuurde).
Startend bij de hoogst genummerde level, dus van 6 t/m 0.

Datgene wat je hebt gemaakt is ook handig, zodat meteen alles van bijv. level 4 zichtbaar wordt, dit is helaas niet mijn vraag.

Wil je nog een poging wagen?
Merci !
 
Beste Forum leden,

Na veel gespeur op internet het e.e.a. gevonden, maar nog steeds geen totaal oplossing. Zie bijlage. Als ik start op Blad 1 en ik selecteer alle data in kolom A (t/m rij 22) en ik druk op "Subtotalen" onder Data dan verkrijg ik het beeld op Blad 3.
Ik heb voor de functie: Aantal geselecteerd, maar een functie heb ik in zijn geheel niet nodig. De uitkomst die ik voor ogen heb staat op Blad 2.
Weet iemand of ik deze Subtotalen functie zo kan ombouwen dat ik de uitkomst van Blad 2 verkrijg? Misschien de data in kolom A; "Level" anders aangeven?

Tevens heb ik ook enkele pogingen met VB gedaan,
Bijvoorbeeld: Rows("2:22").Rows.Group
Dit in combinatie met een IF THEN ELSE statement die kijkt in cel A1 oplopend tot A22 met een bepaalde voorwaarde bijv. als de inhoud van de cel > 0 en de vervolgcellen ook then group rows. Vervolgens dit met cellen `> 1 then group rows, etc.

Kan iemand me a.u.b. een suggestie doen zodat ik hiermee verder kan, zit nu echt vast.

Alvast bedankt voor de moeite,
Kaasgaaf
 

Bijlagen

  • Groeperen van rijen_Rev1.xls
    44 KB · Weergaven: 193
Probeer deze eens
 

Bijlagen

  • Groeperenvanrijen(1).xls
    52 KB · Weergaven: 880
Super! :thumb: Rudi (ook wel bekend als Warme bakkertje) BEDANKT,

Dit is precies wat ik vroeg + een bonus: "degroeperen", fantastisch!

Groetjes,
Arno
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan