• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel macro uitvoeren via ThisWorkbook bij een beveiligde sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

wjgvanooijen

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2015
Hallo,

Ik heb een bestand dat bij het afsluiten nog een aantal handelingen moet gaan uitvoeren. Echter een beveiligd werkblad dwarsboomt het een en ander. Daarvoor is het belangrijk om middels dezelfde macro in ThisWorkbook de beveiliging eraf en er weer op te zetten. Een paar codes heb ik al op deze site gevonden. Echter zit ik nog wel met een aantal vinkjes die weer geactiveerd moeten worden. Wellicht heeft iemand een idee. :confused:

'ThisWorkbook
Sheets("Retouren").Select
ActiveSheet.Unprotect Password:="test"

'-------------------------------------------------------------------
'UIT TE VOEREN COMMANDO’S
'-------------------------------------------------------------------

'Vinkjes die weer aangezet moeten worden:
'• Vergrendelde cellen selecteren
'• Ontgrendelde cellen selecteren
'• Rijen opmaken
'• Kolommen opmaken
'• Autofilter gebruiken
'• Objecten bewerken
ActiveSheet.Protect Password:="test"
'Verder uiteraard ThisWorkbook beveiligen zodat het wachtwoord niet te lezen is.

Een van de twee.
Code:
Protect "test", -1, , , -1, , -1, -1, , , , , , , -1
Protect Password:="test", userinterfaceonly:=True, AllowFormattingRows:=True, AllowFormattingColumns:=True, AllowFiltering:=True, DrawingObjects:=True

Beiden opties vinken Objecten bewerken niet aan.
Bij optie 1 wordt het wachtwoord keurig geregistreerd.
Bij optie 2 kan ik erin zonder wachtwoord.

Optie 1 lijkt de beste omdat deze sneller door de macro gaat en het wachtwoord ingevuld word. Graag zou ik weten wat de logica erachter is en hoe ik dan objecten bewerken kan laten aanvinken. :)

De onderstaande code gaat werken. Zoek alleen nog naar een code om Objecten te bewerken. Wie kan mij helpen?

Sheets("Retour").Select
ActiveSheet.Unprotect Password:="test"

'CODE

ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True, _
AllowFormattingCells:=True, AllowFormattingColumns:=True, AllowFormattingRows:=True, _
AllowInsertingColumns:=True, AllowInsertingRows:=True, AllowInsertingHyperlinks:=True, _
AllowDeletingColumns:=True, AllowDeletingRows:=True, AllowSorting:=True, AllowFiltering:=True, _
AllowUsingPivotTables:=True, Password:="test", UserInterfaceOnly:=True

Objecten.JPG

Laatst bewerkt:
DrawingObjects:=True: = tekenobjecten

Als je een macro opneemt en je zet een vinkje bij objecten bewerken dan wordt 'DrawingObjects:=false.
Heel leuk allemaal, maar meestal werkt de helft er niet van, zoals rijen en kolommen verwijderen, filteren.

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk heb ik gevonden wat ik zocht. Bedankt voor jullie input. :)

Private Sub Workbook_Open()
Application.ScreenUpdating = False
Blad1.Protect ("hl"), UserInterfaceOnly:=True, DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:=True, AllowFormattingCells:=False, AllowFormattingColumns:=True, AllowFormattingRows:=True, AllowInsertingColumns:=False, AllowInsertingRows:=False, AllowInsertingHyperlinks:=False, AllowDeletingColumns:=False, AllowDeletingRows:=False, AllowSorting:=False, AllowFiltering:=True, AllowUsingPivotTables:=False
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan